REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Placemaking po warszawsku, czyli wspólna rewitalizacja placu na Woli

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 07 lis 2014 12:23
Placemaking po warszawsku, czyli wspólna rewitalizacja placu na Woli
Archipelag wysp - rewitalizacja placu przy ul. Krochmalnej 3
Placemaking po warszawsku, czyli wspólna rewitalizacja placu na Woli
Placemaking po warszawsku, czyli wspólna rewitalizacja placu na Woli
Placemaking po warszawsku, czyli wspólna rewitalizacja placu na Woli
Placemaking po warszawsku, czyli wspólna rewitalizacja placu na Woli

Jednym z największych realizowanych obecnie polskich projektów placemakingowych jest tzw. „Archipelag Wysp" na warszawskiej Woli. Strategia dla tego miejsca została sformułowana w efekcie 2-letnich konsultacji społecznych, w których wzięły udział m.in. firma Skanska, władze dzielnicy Wola, Fundacja Na Miejscu, pracownia architektoniczna Centrala, a przede wszystkim mieszkańcy osiedla Za Żelazną Bramą.

REKLAMA

Placemaking to nowy trend polegający na tworzeniu otwartych miejsc w przestrzeni wspólnej, odpowiadających na potrzeby społeczności lokalnych. Narodził się w Stanach Zjednoczonych w latach 60-tych XX w. Dziś jest wpisywany w strategie rozwoju miast m.in. Michigan i Chicago. Doświadczenia zza oceanu pokazują, że tego typu inicjatywy wpływają pozytywnie na klimat inwestycyjny i sprawiają, że w mieście po prostu żyje się lepiej. W Polsce widzimy pierwsze zalążki tego zjawiska. Dobrym przykładem jest warszawski projekt rewitalizacji placu przy ulicy Krochmalnej 3.

Placemaking to filozofia, opierająca się 11 zasadach takich, jak „Społeczność jest ekspertem”, „Twórz miejsce, nie design”, „Szukaj partnerów” czy „Tworzenie miejsca nigdy się nie kończy”. Zostały one sformułowane przez nowojorską Fundację „Project for Public Spaces”, największą na świecie organizację działającą na rzecz poprawy jakości przestrzeni miejskiej, która zaangażowała się również w działania przy Krochmalnej. 

- Spośród wielu propozycji aranżacji przestrzeni wspólnej mieszkańcy wybrali projekt tzw. Eksploratorium. Poszczególne części skweru będą podzielone wizualnie i tematycznie na strefy, które zapewnią różnorodne formy aktywności i odpoczynku - mówi Jakub Zagórski, Członek Zarządu Skanska Residential Development Poland. - Pojawi się na przykład labirynt, górka dla dzieci do zabawy w wykopaliska archeologiczne czy symboliczna wyspa wydzielona linią światła. Do tej pory przy Krochmalnej powstał plac zabaw, pojawiły się dodatkowe ławki i leżaki, zostały posadzone pnącza, namalowane linie boisk do gier drużynowych i planetarne wzory dla dzieci. Projekt realizowany będzie etapami – każdego roku powstaną trzy lub cztery wyspy - opisuje projekt Jakub Zagórski.

W trwającym dwa lata procesie przygotowawczym wzięli udział także: Fundacja Batorego, nowojorscy specjaliści z fundacji Project for Public Spaces oraz Latający Animatorzy i Socjologowie z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „Ę”. - Zakończył się pierwszy etap akcji na skwerze przy Krochmalnej 3, którego efektem były tymczasowe realizacje na placu. W zeszłym roku zostały posadzone pnącza, namalowane linie boisk do gier drużynowych i planetarne wzory dla dzieci. Pojawiły się dodatkowe ławki, leżaki, plac zabaw z piankowych klocków i sprzęt do fitnessu dla dwóch osób. Wszystko to jest owocem dialogu, wspólnej pracy i zaangażowania naszych partnerów. Teraz przechodzimy do docelowych inwestycji, powstaje plac zabaw, a w przyszłym roku oświetlenie i pierwsza wyspa. Planujemy cały czas pracować w dialogu z mieszkańcami, to nie będą same twarde inwestycje - mówi Marta Trakul-Masłowska, prezeska Fundacji Na Miejscu

- To inicjatywa, która z powodzeniem może być powielona w innych polskich miastach. Wystarczy pomysł, pozyskanie partnerów i trochę zaangażowania każdego z nich, aby cieszyć się lepszą przestrzenią wokół - mówi Jakub Zagórski.

W tym roku dzielnica Wola zrealizuje również projekt oświetlenia placu o wartości 100 tys. zł., który wygrał konkurs w budżecie partycypacyjnym.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY