REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 29 maj 2014 15:44
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Ultra Architects wystawa Aleksander Gierymski Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Piotr Ostrowski, Monika Bajkowska / Muzeum Narodowe w Warszawie
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects
Przestrzeń, która "wciąga" widza według Ultra Architects

Poznańska pracownia Ultra Architects zaaranżowała wyjątkową wystawę "Aleksander Gierymski 1850-1901" w Muzeum Narodowym w Warszawie.

REKLAMA

Aranżacja wystawy powinna stanowić neutralne tło dla prezentowanych na niej dzieł sztuki i stwarzać widzom komfortowe warunki ich odbioru. Z takiego założenia wyszli architekci z pracowni Ultra Architects projektując oprawę ekspozycji prac Aleksandra Gierymskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Można ją zobaczyć do 10 sierpnia 2014 r.

Na przygotowanej przez warszawskie muzeum monograficznej wystawie „ALEKSANDER GIERYMSKI 1850-1901” prezentowana jest niemal cała dostępna spuścizna malarza – około 120 obrazów i szkiców olejnych, 70 rysunków, blisko 110 drzeworytów oraz fotografie pozujących artyście modeli. - Ze względu na ilość eksponatów drugą ważną kwestią determinującą kształt projektu była konieczność powiększenia przestrzeni ekspozycyjnej - wspomina Marcin Kościuch.

Architekci zaznaczają, że kluczowym elementem ich projektu jest wstawiona w istniejące wnętrza dodatkowa struktura w postaci długiej, białej wstęgi biegnącej przez wszystkie pomieszczenia i tworzącej 15 połączonych ze sobą wizualnie ośmiokątnych pokoi. Zabieg ten pozwolił architektom uzyskać dodatkową powierzchnię ścian i dał możliwość odpowiedniego wyeksponowania ważniejszych dzieł. - Jednocześnie, tak zorganizowana przestrzeń 'wciąga' widzów – stojąc w jednym pomieszczeniu mogą już dostrzec to, co znajduje się na ścianach kolejnego - mówi Tomasz Osięgłowski.

W projekcie zostały użyte trzy barwy: sufit i podłogi są czarne, natomiast wstęga, na której znajdują się prace, jest biała w strefie poświęconej malarstwu i jasnoszara w części z grafikami i szkicami. - Takie kolory ścian zapewniają neutralne tło dla prezentowanych obiektów - dodaje architekt.

Architekci podkreślają, że inspiracją dla projektu posadzki stały się same obrazy Gierymskiego. - Często pojawia się w nich kontrast faktur: gładkiej czerni cieni artysta przeciwstawiał malowane grubymi warstwami farby światło - mówi Marcin Kościuch. Projektanci postanowili uzyskać podobny efekt: większość posadzki wyłożona została czarną wykładziną o dość długim włosiu, na którym stopy odwiedzających pozostawiają odciśnięte ślady. Dla kontrastu w dwóch salach, architekci zastosowali gładkie czarne linoleum.

Uzupełnieniem wystroju wystawy są meble. - Lakierowane na czarno, romboidalne bryły o zaokrąglonych narożnikach raz pełnią funkcję siedzisk, innym razem gablot lub podstaw pod monitory wykorzystane do prezentacji multimedialnej - mówi Tomasz Osięgłowski.

Architekci odpowiedzialni za aranżację wystawy: Marcin Kościuch, Tomasz Osięgłowski, współpraca: Kamila Dęmbińska, Przemysław Fedorczuk, Łukasz Piszczałka.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY