REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Spektakularna operacja inżynierska - Skanska przebudowała Kanał Gliwicki

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 26 cze 2015 16:20
Spektakularna operacja inżynierska - Skanska przebudowała Kanał Gliwicki
Śluza Rudziniec, fot. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Spektakularna operacja inżynierska - Skanska przebudowała Kanał Gliwicki
Spektakularna operacja inżynierska - Skanska przebudowała Kanał Gliwicki
Spektakularna operacja inżynierska - Skanska przebudowała Kanał Gliwicki
Spektakularna operacja inżynierska - Skanska przebudowała Kanał Gliwicki
Spektakularna operacja inżynierska - Skanska przebudowała Kanał Gliwicki

Zakończył się proces modernizacji śluz Rudziniec i Kłodnica na Kanale Gliwickim. W trakcie remontu północnej komory śluzy zamontowane zostały olbrzymie wrota, ważące w sumie 88 ton, na co składały się 4 skrzydła: dwa po 27 ton i dwa po 17 ton.

REKLAMA

Zakończył się proces modernizacji śluz Rudziniec i Kłodnica na Kanale Gliwickim. Obydwie realizacje, na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, wykonała Skanska. Wartość zadań to blisko 54 mln zł brutto. Projekty są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Za sprawą szerokiego zakresu przeprowadzonych robót zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu na Kanale Gliwickim, sprawność obiektów i ich niezawodność, co było priorytetem realizacji projektu.

Kanał Gliwicki wybudowany został w latach 1934 - 1938, w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Jest drogą wodną łączącą rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jego długość to 40,60 km, maksymalna głębokość 3,50 m, a różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,60 m.

Rudziniec

Śluza Rudziniec jest trzecią z sześciu śluz na Kanale Gliwickim i pierwszą w granicach administracyjnych woj. śląskiego. Ma 71,5 m długości, 12 m szerokości, 6,25 m spadu, zaś wysokość ścian wynosi ponad 10 m. Obiekt jest dwukomorową śluzą bliźniaczą.

Skanska przebudowała i wyremontowała na śluzie w Rudzińcu odcinki awanportów, komór śluzy oraz zajęła się rekonstrukcją betonów głów dolnych i górnych wraz z dnem śluzy. Wykonała również remont części podziemnej i nadziemnej budynku sterowni oraz czterech maszynowni zlokalizowanych na głowach śluzy. Powstała nowa konstrukcja komory wlotowej wraz z kanałem obiegowym i dwa pomosty w awanporcie dolnym umożliwiające załogom zejście na ląd z punktami poboru wody i energii. - Prace na tym obiekcie obejmowały remont zarówno północnej, jak i południowej komory śluzy. Aby rozpocząć remont konieczne było wykonanie gródz budowlanych, umożliwiających przebudowę i remont poszczególnych elementów śluzy – informuje Łukasz Then, Menadżer Projektu, Skanska.

Roboty objęły ponadto remont elementów konstrukcji umożliwiającej śluzowanie wraz z istniejącymi mechanizmami napędowymi. Obiekt wyposażono w nowoczesną instalację elektryczną, teletechniczną i elektroniczną. Do jej wykonania zużyto ponad 18 km kabli i światłowodów. Śluza zyskała nowy system monitoringu i elektronicznego sterowania.

Oprócz prac bezpośrednio na śluzie Skanska wykonała również sieć dróg i nawierzchni wokół obiektu oraz poprowadziła nowe przyłącza kanalizacyjne i wodociągowe. Wzmocniono grunt i uporządkowano teren wzdłuż budowli.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY