REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew

  • Autor: ZTM
  • 13 lis 2014 15:10
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Zwycięski projekt zadaszenia dla stacji I linii metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew
Tak będą wyglądały zadaszenia wejść stacji metra Kabaty i Służew

Wejścia do stacji I linii metra na jej południowym odcinku, otwartym w 1995 r., są w większości pozbawione zadaszeń. Od dawna mieszkańcy zgłaszali potrzebę ich przykrycia i osłonięcia. W związku z tym Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił konkurs architektoniczny na koncepcję zadaszeń. Dziś już wiadomo, że konkurs wygrała pracownia Iglo, a autorami nowych zadaszeń są Ewa Rams i Jacek Perkowski. Oto jak będą wyglądały zadaszenia na stacjach Kabaty i Służew.

REKLAMA

W tej chwili zdecydowana większość wejść na południowym odcinku I linii metra jest pozbawiona zadaszeń. W wiaty wyposażone są jedynie wejścia, przy których znajdują się schody ruchome – na stacjach Wilanowska, Pole Mokotowskie i Politechnika. Przedmiotem ogłoszonego konkursu było wykonanie projektów koncepcyjnych dla wyznaczonych dwóch lokalizacji - stacji Kabaty i Służew.

Na konkurs wpłynęło 11 prac. Pierwsze miejsce zajęła pracownia Iglo Pracownia Architektury Ewa Rams i Jacek Perkowski. Drugie miejsce zajęło biuro projektowego Lechosław Góralczyk – Sekama, a trzecie miejsce przypadło pracowni Marek Szaniawski Architekci.

Autorzy zwycięskiego projektu uznali, że w scenerię stacji metra Służew i Kabaty doskonale wpisze się obiekt monolityczny, materiałem nawiązujący do otoczenia, o formie lekkiej i przyjaznej, podnoszącej jakość wizualną otoczenia.

"Kierując się powyższymi wyznacznikami wybraliśmy beton, który obecnie przeżywa odrodzenie w architekturze. Inspirując się warszawskimi przykładami zadaszeń stacji kolejowych Powiśle, Ochota, Stadion i możliwościami technicznymi betonowych konstrukcji łupinowych i tarczownicowych, uznaliśmy, iż materiał ten, mimo swojej masie i nieprzezierności, ma ogromne możliwości plastyczne i że za jego pomocą jesteśmy w stanie uzyskać pożądaną lekkość." - uzasadniają architekci z pracowni Iglo.

Forma zadaszenia przypomina papierową układankę origami, dzięki czemu sprawia wrażenie lekkiej, mimo betonowego budulca. Aby wpuścić światło naturalne do przejścia, wprowadziliśmy ażurowe ściany w wybranych polach „układanki”. W słoneczne dni promienie będą penetrować przestrzeń przejścia, multiplikując efekt przezierności zadaszenia. Detal ażuru zainspirowany został zieleńcem przy zejściu do stacji Służew. Zależało nam, by istniejąca zieleń mogła być widoczna przez perforacje. Jednocześnie ażur otrzymał wzór uproszczony krzyżujących się gałęzi. Nawiązując do wzoru perforacji, pola nieprzezierne otrzymały fakturę płyt szalunkowych OSB, co będzie łatwe w wykonaniu - czytamy w opisie projektu.

Zaproponowana konstrukcja to płyty z betonu zbrojonego, wspartego punktowo na fundamencie biegnącego wokół schodów (istniejące murki architekci proponują rozebrać) Płyty ażurowe mogą być wykonane na zasadzie odlewów w starannie przyszykowanym wcześniej szalunku. Powierzchnie betonowe powinny być zaimpregnowana przeciwwilgociowo oraz przed farbami w sprayu.

Odprowadzenie wody z dachu będzie następowało zgodnie z zaproponowanymi spadkami. Dzięki zadartemu i wysuniętemu do przodu dachowi przy zejściu, woda nie będzie ściekała w kierunku schodów. W przypadku zejścia jak na stacji Służew proponujemy odprowadzenie wody w miejscu styku przeciwległych części dachów, w narożniku zielonego terenu. Płyty ażurowe, dzięki swojej grubości, równej grubości pozostałych ścian (przyjęto 20 cm), nie będą umożliwiać kroplom deszczu przenikania do zejścia do metra. Przy posadzce proponuje się zachować 20-centymetrowy pas bez ażuru.

W lokalizacjach stacji wyeksponowanych i narażonych na silne wiatry przewidywana jest możliwość zainstalowania płyt poliwęglanowych. Architekci przewidują oświetlenie liniowe wzdłuż załamania dachu, podkreślające ukośne linie konstrukcji.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY