REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym

  • Autor: Muzeum Narodowe w Warszawie, Mirosław Orzechowski, Grzegorz Rytel
  • 28 lis 2014 12:25
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Galeria Faras, fot. Bartosz Bajerski / Muzeum Narodowe w Warszawie
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym
Tak powstawała Galeria Faras w Muzeum Narodowym

Jesienią 2014 roku Galeria Faras w warszawskim Muzeum Narodowym została udostępniona widzom w nowej aranżacji, a bezcenne dzieła prezentowane są według nowego scenariusza. Autorami aranżacji są architekci Grzegorz Rytel i Mirosław Orzechowski.

REKLAMA

Galeria Faras jest jedyną w Europie ekspozycją średniowiecznego malarstwa nubijskiego z Doliny Nilu. 67 malowideł z okresu od VIII do XIV wieku pochodzi z kościoła katedralnego biskupów Faras, dużego ośrodka miejskiego w średniowiecznym królestwie Nobadii, na obszarach dzisiejszego Sudanu.

Jak wspominają architekci Grzegorz Rytel i Mirosław Orzechowski, w pracy nad projektem nowej aranżacji Galerii Faras za najistotniejsze uznali stworzenie wnętrza, które w oparciu o klasyczne formy architektoniczne stanowić będzie tło dla ekspozycji obiektów zabytkowych.

Architekci starali się prostymi, ponadczasowymi środkami architektonicznymi, uzyskać nastrój panujący w historycznym wnętrzu sakralnym wczesnochrześcijańskiej świątyni, jednak bez dosłownych odniesień do architektury katedry w Faras.

- Przestrzeni sali, która mieści główną ekspozycję malowideł ściennych nadano więc hierarchiczny i kierunkowy charakter. Osiowa kompozycja poprzecznych arkad wydziela kolejne aneksy i buduje perspektywę wnętrza, zamkniętą absydą - wspominają architekci.

W głównej sali węższego, wschodniego traktu galerii przestrzeń uporządkowana została poprzez obustronne wprowadzenie na jej dłuższych ścianach rytmu płytkich arkad. Podkreślone kolorem blendy w arkadach są tłem ekspozycyjnym dla malowideł i kamiennych detali architektonicznych.

- Na posadzkach Galerii ułożono taki sam gatunek kamienia, jak 80 lat temu w hallu głównym i na reprezentacyjnych schodach Muzeum Narodowego w Warszawie. Obróbkę powierzchni i układ kamiennych płyt dobrano stosownie do charakteru wnętrz. Rustykalna faktura tynków na ścianach i ich kolor nawiązują do faktury i barwy teł konserwatorskich, na których eksponowane są malowidła - podkreślają.

Architekci nadmieniają, że przestrzeń bezpośrednio pod sufitami przeznaczono na niezbędną infrastrukturę techniczną, związaną z wentylacją, oświetleniem, nagłośnieniem i innymi instalacjami. - Sufity i fragmenty ścian w tej przestrzeni pomalowano na kolor bakłażanowy, dobrze współgrający z barwami nubijskich malowideł. Dostęp dziennego światła o zmiennym natężeniu, barwie i kierunku padania został wyeliminowany. Dla lepszego podkreślenia eksponowanych obiektów zabytkowych zastosowano skupione światło LED o ciepłej barwie - dodają.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY