REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Terminal T2 w Gdańsku już działa. Zaprojektowali go JSK Architekci

  • Autor: UM Gdańsk
  • 03 wrz 2015 09:24
Terminal T2 w Gdańsku już działa. Zaprojektowali go JSK Architekci
Terminal T2, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, fot. UM Gdańsk

Późnym wieczorem 2 września otwarto nowy terminal T2 na gdańskim lotnisku. Projekt terminala powstał w pracowni JSK Architekci.

REKLAMA

1 września uroczyście otwarto nową część terminalu T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku-Rębiechowie. Teraz będzie się tu odbywała obsługa nie tylko odlatujących, ale i przylatujących. Pierwsi z nich zostali przyjęci w nowym obiekcie we wtorek o godz. 22. Zakończona inwestycja cieszy samorządowców, przedsiębiorców, ale przede wszystkim pasażerów.

Oddanie do użytku rozbudowanego terminalu miało uroczystą oprawę. Na lotnisku pojawili się m.in. przedstawiciele samorządu, w tym marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. Nie zabrakło też posłów z różnych opcji politycznych i patrona gdańskiego portu, czyli Lecha Wałęsy.

Nowoczesny gdański terminal, oddany w całości 1 września 2015 r., zwiększył swoją powierzchnię o jedną trzecią, czyli ponad 15 tys. mkw. Do tego zwiększyła się liczba rękawów pasażerskich: z trzech do pięciu.

Przepustowość całego lotniska w Rębiechowie, a więc terminalu, drogi kołowania i drogi startowej, wynosi dziś 3,7 mln pasażerów. Dzięki zakończonej właśnie inwestycji ma się ona zwiększyć z czasem do 7 mln osób. To, kiedy lotnisko osiągnie taki rezultat, zweryfikuje już rynek.

Rozbudowa nowoczesnego terminalu T2, który oddano do użytku w 2012 r., okazała się bardzo skomplikowanym przedsięwzięciem. Prace prowadzone były przy regularnie działającym obiekcie – przyjmującym i odprawiającym pasażerów.

Co stanie się z dotychczasowym „starym” terminalem, w którym od trzech lat przyjmowano już tylko przylatujących?

– Można powiedzieć, że na parterze nic nie będzie. Będzie to rezerwa terenu na ewentualne nieprzewidziane okoliczności. Natomiast pierwsze piętro terminalu nadal będzie pełniło funkcję odlotów non Schengen – informuje Adam Skonieczny, szef Działu Analiz Ekonomicznych i Marketingu w gdańskim Porcie Lotniczym.

Inwestycja, a więc budowa nowego terminalu, układu drogowego wokół niego i nowych parkingów, kosztowała ok. 150 mln zł brutto.

Następnym etapem rozwoju portu lotniczego jest budowa „Airport city”, czyli miasteczka lotniskowego. Tzw. tereny rozwojowe są przygotowane w jego sąsiedztwie. Dziś jednak trudno określić, czy powstaną tam biurowce, hotele czy też parkingi. Port rozpoczyna prace projektowe w tym zakresie i, na razie, na tym poprzestanie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY