REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Terminale lotnicze należy budować tak, aby były elastyczne

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 25 lis 2014 10:01
Terminale lotnicze należy budować tak, aby były elastyczne
Mariusz Rutz, współwłaściciel pracowni JSK Architekci
Terminale lotnicze należy budować tak, aby były elastyczne

Terminal lotniczy to obiekt tak specyficzny, że musi umieć dostosować się do nadchodzących zmian. Architekci mają więc trudne zadanie przewidywania i projektowania elastycznego budynku. O tym, jak to robić rozmawiamy z Mariuszem Rutzem, współzałożycielem pracowni JSK Architekci.

REKLAMA

JSK Architekci zaprojektowali w Polsce terminale lotnicze dla Gdańska i Wrocławia, a także lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie – Schoenefeld. 

- Budynku lotniska nigdy nie projektuje się jako zakończonej inwestycji. Szczególnie w takim kraju jak Polska, gdzie ruch lotniczy szybko się rozwija. Dlatego staramy się projektować terminale lotnicze w sposób modułowy, aby bezproblemowo można było powiększyć halę, liczbę poczekalni, punktów kontroli, odpraw biletowo-bagażowych, itd. - mówi architekt Mariusz Rutz, jeden z założycieli pracowni JSK Architekci.

Jak to zrobić? Rutz wskazuje dwa sposoby. - Po pierwsze dobudowując pirsy, w których zlokalizowane są poczekalnie –  to rozwój terminalu na zewnątrz - mówi.

- Jest też inny sposób – do wewnątrz – czyli budując „budynek w budynku”. Tu trzeba uwzględnić możliwość doświetlania przestrzeni również z góry.W przypadku terminala o szerokości np. 80 m. sama przeszkolona fasada by nie wystarczyła, a zatem dach musi być mieć przeszklenia – to już kwestia stylistyki. W takim przypadku mamy cały szereg stref funkcjonalnych, które można wewnątrz rozbudowywać nie naruszając samej hali. Można zmieniać te strefy, dobudować np. sklep kosztem jakiejś innej funkcji, można te moduły powiększać, zmniejszać, poszerzać – wszystko w obrębie istniejącego budynku - tłumaczy Mariusz Rutz.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY