REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

To było gigantyczne przedsięwzięcie w Poznaniu

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 20 maj 2014 12:52
To było gigantyczne przedsięwzięcie w Poznaniu
Zajezdnia Franowo oficjalnie otwarta, fot. MPK Poznań, K. Lesińska
To było gigantyczne przedsięwzięcie w Poznaniu
To było gigantyczne przedsięwzięcie w Poznaniu
To było gigantyczne przedsięwzięcie w Poznaniu
To było gigantyczne przedsięwzięcie w Poznaniu
To było gigantyczne przedsięwzięcie w Poznaniu

Takiej zajezdni próżno szukać w Polsce. Imponujący, zautomatyzowany obiekt, który stanął na poznańskim Franowie równa do najnowocześniejszych kompleksów tego typu w Europie. 11 maja 2014 r. otworzono podwoje nowej zajezdni na Franowie.

REKLAMA

Budowa takich obiektów to rzadkość zarówno w Polsce, jak i w Europie. Ostatnia zajezdnia tramwajowa, która powstała w naszym kraju, została wzniesiona w Łodzi, na początku lat osiemdziesiątych. Po 30 latach przyszedł czas na Poznań, który od lat wyczekiwał na nowa zajezdnię. Nie powstałaby w takim standardzie gdyby nie ogromne dofinansowanie UE. Wsparcie z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (obecnie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju) w postaci 59 procent kosztów kwalifikowanych przekroczyło 152 mln zł. Dzięki tym funduszom można było postawić na innowacje, ekologię i automatykę.

Poznańskie MPK podpisało umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskania pozwolenia na budowę z konsorcjum wykonawców: Architektonicznym Biurem Projektów „Abprojekt” z siedzibą w Tychach i Progreg z Krakowa.

Zajezdnia w liczbach i danych

Koncepcja i projekt zajezdni, który dokonał się na 30 obszarach funkcjonowania infrastruktury budowlanej i tramwajowej wykorzystuje najnowsze rozwiązania stosowane obecnie w Europie. Zajezdnia zaprojektowana została w 2010 roku do obsługi 100 pociągów 35-metrowych. Będzie ją obsługiwać 100 pracowników i około 250 motorniczych. Istnieje możliwość rozbudowy zajezdni do 150 pociągów (w tej liczbie 20 tramwajów 45-metrowych) choć aktualna infrastruktura zajezdni już teraz umożliwia obsługę tej długości tramwajów.

Obiekt składa się z 15 torów postojowych, hali głównej, w której jest 11 torów do obsługi oraz budynków warsztatowo – magazynowych. Obszar całego kompleksu, który sięga 17 hektarów przekracza powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych. Dla porównania - zajezdnia przy ul. Głogowskiej, która obsługuje dotychczas największą liczbę tramwajów zajmuje 2,9 hektara. Na Franowie znajdzie się docelowo miejsce na 150 pociągów tramwajowych, na Głogowskiej ledwo się mieszczą 63 składy. W całym Poznaniu mamy 493 zwrotnice. W zajezdni na Franowie jest ich prawie 100. Długość torów w mieście wynosi 135 kilometrów. Prawie 10 procent tej liczby stanowią torowiska wybudowane w nowej zajezdni na Franowie.

Zajezdnia na Franowie jest pierwszą i jedyną w Polsce, w której zastosowano automatyczne sterowanie.

Historia budowy zajezdni

O budowie nowej zajezdni tramwajowej mówiło się w Poznaniu już od ponad 20 lat. Wskazywano różne lokalizacje, ale plany wciąż odsuwały się na przyszłość. Wobec perspektywy sprzedaży przez miasto najstarszej zajezdni przy ul. Gajowej zapadły śmiałe decyzje - nowy, kluczowy obiekt dla funkcjonowania komunikacji w mieście stanie na poznańskim Franowie.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY