REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

We Wrocławiu referendum. Pytanie o ochronę centrum miasta i metro

  • Autor: PAP
  • 03 wrz 2015 09:11
We Wrocławiu referendum. Pytanie o ochronę centrum miasta i metro
Wrocław, fot. Propertydesign.pl

Równolegle z ogólnokrajowym referendum 6 września we Wrocławiu odbędzie się referendum dot. spraw miejskich. W środę zorganizowano z udziałem ekspertów debatę na tematy z nim związane. Ich zdaniem to kwestie kluczowe dla rozwoju miasta i przyszłości pokoleń.

REKLAMA

Wrocławianie odpowiedzą na cztery pytania: czy jesteś za ochroną historycznego centrum Wrocławia poprzez stopniowe ograniczanie ruchu samochodowego w centrum, czyli na obszarze tzw. Parku Kulturowego "Stare Miasto"; czy jesteś za tym, aby w przyszłości we Wrocławiu powstało metro; czy jesteś za tym, aby w przyszłości Wrocław ubiegał się o organizację imprez kulturalnych i sportowych o znaczeniu międzynarodowym, takich jak Europejska Stolica Kultury 2016 i The World Games 2017?

Trzy pierwsze pytania zaproponował magistrat, czwarte zasugerowali sami mieszkańcy, którzy mogli zgłaszać jego temat. Najwięcej wrocławian chce odpowiedzi na pytanie: czy jesteś za zwiększeniem nakładów na rewitalizację kamienic oraz wnętrz międzyblokowych i podwórek?

Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz przyznał, że zmiany cywilizacyjne i społeczne sprawiają, że coraz więcej osób chce współuczestniczyć w decydowaniu o rozwoju miasta i swego otoczenia, dlatego uszanuje decyzję większości wrocławian - bez względu na frekwencję.

"Odnosimy się do bieżących spraw dotyczących wyglądu miasta, ale też kwestii przyszłości, rozwoju Wrocławia dla przyszłych pokoleń. Najbardziej kontrowersyjne jest pytanie o metro, tym bardziej właśnie zależy nam, by wypowiedzieli się mieszkańcy" - mówił Dutkiewicz.

Prorektor Politechniki Wrocławskiej prof. Cezary Mandryas powiedział, że metro będzie Wrocławiowi potrzebne i nie "powinniśmy następnemu pokoleniu uniemożliwiać jego zbudowania niższymi nakładami".

"To proces długotrwały, dlatego trzeba już teraz rozpocząć badania geologiczne i podjąć decyzje o zmianach planu zagospodarowania przestrzennego, by takie metro nie było drogie, gdy zacznie się je budować za 15-30 lat" - powiedział naukowiec.

Podobnego zdania był szef wrocławskiego oddziału PAN prof. Andrzej Żelaźniewicz. Zwrócił on uwagę, że wrocławskie metro mogłoby być "częścią szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego, który w znacznym stopniu mógłby się odbywać nad ziemią".

"Trzeba to jednak zaplanować, wykupić grunty, wykonać restrukturyzację systemu komunikacyjnego w całym mieście. To nie musi być takie metro jak w Moskwie, gdzie przebiega ono głęboko pod ziemią" - dodał szef PAN.

Sceptyczny wobec planów budowy był specjalista od transportu dr Maciej Kruszyna, ponieważ uważa metro za zbyt drogie i zbędne przedsięwzięcie. "Wrocławian jest coraz mniej, obecnie niewiele ponad pół miliona. Mieszkamy i pracujemy w coraz większym rozproszeniu, np. w domach. Metro nie jest i nie będzie nam potrzebne, ludzie potrzebują zindywidualizowanego transportu" - argumentował Kruszyna.

Zdaniem przedsiębiorcy i szefa stowarzyszenia Nasz Rynek Andrzeja Dobka błędna jest polityka samorządu ograniczająca ruch kołowy w ścisłym centrum Wrocławia, która doprowadza do wycofywania się z tej części miasta biznesu.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY