REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Więcej odwagi - architekt krajobrazu to nie projektant zieleni

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 07 kwi 2014 10:51
Więcej odwagi - architekt krajobrazu to nie projektant zieleni
Jarosław Małecki, właściciel pracowni Arlan Architekci Krajobrazu

Pod względem wartości architektoniczne zlecenia projektowe idą w setki tysięcy złotych, nierzadko nawet w miliony, a projekty w zakresie architektury krajobrazu to raptem ułamki tych kwot. Przestrzeń wokół centrów handlowych ma ogromne i głęboko niedoceniane znaczenie - mówi dla Propertydesign.pl Jarosław Małecki, architekt krajobrazu z pracowni ARLAN Architekci Krajobrazu.

REKLAMA

- Do zagospodarowania terenu wokół centrów handlowych wcale nie potrzeba wielkiej przestrzeni, wystarczy ruszyć głową i odkryć potencjał miejsca, które w naszej rzeczywistości zupełnie „nie pracuje” na centrum handlowe, a mogłoby. Pewnego rodzaju przetarciem jest Manufaktura w Łodzi. Jest to centrum, które chyba jako pierwsze w Polsce podniosło rangę przestrzeni pomiędzy obiektami – częściowo dlatego, że całe centrum nie mieści się w jednym budynku, a częściowo dlatego, że pierwotnie był to kompleks budynków fabrycznych łódzkiego przedsiębiorcy tekstylnego, Izraela Poznańskiego. Odległości pomiędzy budynkami wymusiły niejako zagospodarowanie przestrzeni - uważa Jarosław Małecki, architekt krajobrazu, właściciel pracowni ARLAN Architekci Krajobrazu.

- Oczywiście można spierać się czy jest to zagospodarowanie „żywe” i przyciąga klientów, czy raczej jest to ozdobny pasaż transferowy. Niezależnie od tego sporu faktem jest, że przestrzeń ta, mimo całej swojej niedoskonałości jest chyba najdoskonalszym otoczeniem wśród centrów handlowych w Polsce - dodaje Jarosław Małecki.

Jakie przykłady inwestycji zmieniających tkankę miejską w Polsce podałby Pan za godne naśladowania?

- Godną naśladowania jest choćby wspominana przeze mnie Manufaktura w Łodzi, ale też w części stary Browar w Poznaniu. Obydwa obiekty znam bardzo dobrze i mogę powiedzieć, że na pewno poszły w dobrym kierunku. Odrębnym przykładem, choć wartym zauważenia jest Stadion Narodowy w Warszawie, wokół którego rzeczywiście zwrócono uwagę na przestrzeń, która dzięki temu jest bardziej „zielona” i przez to też bardziej przyjazna. Jest to jednak bardzo specyficzny rodzaj otoczenia, którego zadaniem podstawowym jest obsługa ruchu tysięcy ludzi korzystających okazjonalnie z obiektu.

Architekt zwraca także uwagę na ważną kwestię zapominania o przestrzeni wokół centrów handlowych: Odwiedziłem wiele polskich miast i wiele obiektów komercyjnych i wszędzie jest ta sama zasada – jak największy obiekt, a jak najmniej uwagi poświęconej otoczeniu. To jest działanie na szkodę krajobrazu, bo wyrastają duże, ciężkie optycznie budynki ozdabiane elewacjami (dla złagodzenia efektu porażenia ogromem kubatury), a wokół nich nic się nie dzieje. Bardzo niewielu inwestorów, architektów, deweloperów zdaje sobie naprawdę sprawę z roli i wagi otoczenia. Prawda jest taka, że przestrzeń komercyjna traktowana jest wciąż jeszcze w Polsce po macoszemu. Zwłaszcza dotyczy to centrów handlowych. 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.