REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 10 gru 2014 10:30
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Muzeum Guggenheima w Helsinkach, fot. S.LAB architektura, Bielenis Architektura
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach
Współczesna katedra kultury, czyli projekt Muzeum Guggenheima w Helsinkach

Muzeum sztuki jako współczesna katedra kultury to propozycja pracowni S.LAB architektura i Bielenis Architektura w konkursie na Muzeum Guggenheima w Helsinkach.

REKLAMA

Muzeum w kontekście miasta

Muzeum sztuki działa jak współczesna katedra kultury. Sacrum jest dziś zastępowane kulturą. Dawniej kościół był fundatorem najwspanialszych budowli, a dzisiaj rolę tę przejęły instytucje kultury - jest to odzwierciedlone w panoramie miasta. Skala nowego muzeum nawiązuje do wysokości tradycyjnie wyróżniających się w panoramie Helsinek świątyń.  

Sekwencja przestrzeni publicznych – publiczny szlak przez muzeum

Ważnym założeniem projektu była maksymalizacja przestrzeni publicznej. - Nasza propozycja nie ogranicza się do wygenerowania ledwie ikonicznego, rzeźbiarskiego budynku, chcemy rozszerzyć przestrzeń publiczną i wykorzystać zalety danego miejsca (lokalizacja na nabrzeżu, widoki, bliskość parku). Ograniczyliśmy rozmiar parteru budynku tak, aby zostawić jak najwięcej powierzchni wolnej od zabudowy. Dodaliśmy kolejne poziomy dostępne dla publiczności na tarasie rozcinającym bryłę w poziomie oraz na płaskim dachu - mówi architekt Tomasz Sachanowicz.

Na taras oraz na dach ludzie są transportowani publicznymi schodami ruchomymi. Sekwencja przestrzeni publicznych zaczyna się od parku, znajduje kontynuację na moście pieszym przerzuconym między ruchliwą ulicą odcinającą park od nabrzeża do tarasu dla pieszych poprzez amfiteatralne schody opadające na plac wejściowy muzeum z bezpośrednim dostępem do nabrzeża. Taras pomiędzy i taras dachowy są w pełni publiczne i dostępne bez biletów, niezależnie od godzin funkcjonowania muzeum. Jest to element projektu w którym miasto może połączyć siły z Fundacją Guggenheima przy tworzeniu tego typu budynku.

Forma

Forma budynku odzwierciedla myśl, że świat jest już skomplikowany a my powinniśmy go upraszczać. Absolutna, podstawowa forma sześcianu została delikatnie zniekształcona poprzez wyciągnięcie narożników. Ten prosty zabieg miał uczynić budynek rozpoznawalnym, niezapomnianym i unikalnym. Znaczne gabaryty budynku muzeum są zniwelowane jego refleksyjną skórą, która działa jak lustro dla miasta, podobnie jak pobliska powierzchnia wody zatoki.

Fasady odbijające otoczenie są stale zmienne – absorbują obraz miasta zmieniający się wraz z pogodą, porami dnia i dynamiką transportu. Żywa i eteryczna powierzchowność budynku odnosi się do samej sztuki współczesnej.

Wstawieniu w miasto struktury o tak znacznych rozmiarach zawsze towarzyszyły i towarzyszyć będą liczne dyskusje, w tym przypadku bryła jest niemal niezauważalna.

Elementy programowo-przestrzenne – organizacja wewnętrzna

Budynek muzeum zorganizowany jest wokół trzech głównych elementów programowo-przestrzennych.

1. Wielki Hol Wejściowy z antresolą i Wielkimi Schodami, które są kontynuacją amfiteatralnych schodów z zewnątrz budynku.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY