REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Z polskiego zakładu stolarskiego na deski holenderskiego teatru

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 28 sie 2014 14:59
Z polskiego zakładu stolarskiego na deski holenderskiego teatru
Teatr Klaster Sztuki w Nieuwegein (Holandia), fot. Keijsers Lundiform
Z polskiego zakładu stolarskiego na deski holenderskiego teatru
Z polskiego zakładu stolarskiego na deski holenderskiego teatru
Z polskiego zakładu stolarskiego na deski holenderskiego teatru
Z polskiego zakładu stolarskiego na deski holenderskiego teatru
Z polskiego zakładu stolarskiego na deski holenderskiego teatru

Klaster Sztuki (Kunstcluster) w holenderskim mieście Nieuwegein to najnowszy projekt architektów Fritsa van Dongena i Patricka Koschucha. Główną rolę w budynku teatru odgrywają elementy z amerykańskiego orzecha i tulipanowca. To ponad 3 tys. paneli wykonanych w polskim zakładzie stolarskim.

REKLAMA

Kompleks Klaster Sztuki (Kunstcluster), w skład którego wchodzi teatr miejski i centrum sztuki, stał się jednym z najbardziej charakterystycznych punktów miasta. Główną rolę w budynku teatru odgrywają elementy z amerykańskiego orzecha i tulipanowca.

W zajmującym 7,5 tys. m kw. teatrze znajduje się sala widowiskowa na 700 widzów oraz teatr studyjny mieszczący 200 osób. W centrum sztuki, które jest usytuowane nad teatrem, odbywają się zajęcia muzyczne, taneczne i aktorskie. Wielofunkcyjna przestrzeń zajmuje powierzchnię 1,8 tys. m kw.

Strop i balkon w sali głównej teatru architekci wyłożyli panelami akustycznymi z płyty MDF pokrytej fornirem z orzecha amerykańskiego.

- Wybraliśmy orzech, aby podkreślić ciepłą atmosferę tego miejsca, sprzyjającą kontemplacji sztuki - uzasadnił swoją decyzję Frits van Dongen, który pełni także funkcję naczelnego architekta Holandii.

Do projektu wykorzystano ponad 3 tys. paneli wykonanych w polskim zakładzie stolarskim należącym do firmy Keijsers Lundiform, gdzie pokryto je fornirem z orzecha amerykańskiego. Po przywiezieniu do Holandii panele starannie wyselekcjonowano i zmontowano, by uzyskać jednolity kolor i ciągłość rysunku słojów. Aby zapewnić wyśmienitą akustykę sali, panele zostały ułożone asymetrycznie na różnych poziomach. Z kolei do obramowania części balkonów użyto litego drewna orzecha amerykańskiego. 

Kompleks dopełniają trzy foyer i działająca przy teatrze kawiarnia z widokiem na główny plac miejski. Ściany foyer architekci wyłożyli tulipanowcem, ponieważ bardzo spodobała im się naturalna, zróżnicowana paleta barw tego gatunku drewna – jasno-oliwkowy odcień bieli kontrastuje z ciemnym fioletem, brązem i oliwkowymi smugami twardzieli drewna.

- Zróżnicowanie kolorystyczne tulipanowca amerykańskiego idealnie odzwierciedla interakcje pomiędzy foyer, sceną i widownią - powiedział Patrick Koschuch.

Panele z litego tulipanowca zostały wykonane w trzech różnych rozmiarach (45 x 70 mm, 30 x 98 mm i 15 x 126 mm) a następnie asymetrycznie zamontowane na metalowej konstrukcji. Bogactwo barw tulipanowca dodatkowo wzmocniło efekt asymetrii. Ponadto panele zamontowano na różnych wysokościach, dzięki czemu udało się wytłumić dźwięk.

Przeszkloną ścianę foyer pokryto od wewnątrz nadrukiem z motywem kurtyny scenicznej, co ogranicza intensywność światła wpływającego do wnętrza, a także utrzymuje optymalną temperaturę. Fasadę budynku po zmroku oświetlają energooszczędne diody LED.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY