REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Z Żuław nie znikną zabytkowe tory; konserwator wpisał je do rejestru

  • Autor: PAP
  • 11 mar 2014 09:39
Z Żuław nie znikną zabytkowe tory; konserwator wpisał je do rejestru
fot. Fotolia

Pomorski konserwator zabytków wpisał do ewidencji zabytków część torowiska biegnącej przez Żuławy kolejki wąskotorowej. Decyzja ta była reakcją na pomysł starostwa w Nowym Dworze Gd., aby zdemontować fragmenty torów. Przetarg na prace rozbiórkowe odwołano.

REKLAMA

Ogłoszony w lutym przez starostwo w Nowym Dworze Gd. przetarg zakładał demontaż ok. 25 kilometrów torów biegnącej przez Żuławy kolejki wąskotorowej, której początki sięgają lat 80. XIX wieku. Pomysł samorządu wywołał liczne protesty lokalnych stowarzyszeń i miłośników kolei.

Stanowisko w tej sprawie zajął też pomorski konserwator zabytków Dariusz Chmielewski. Jego rzecznik prasowy Marcin Tymiński poinformował w poniedziałek, że - w reakcji na plany rozbiórkowe - konserwator podjął decyzję o wpisaniu jednego z zagrożonych odcinków torowiska - od Ostaszewa do Nowego Dworu, do rejestru zabytków.

"Konserwator zabytków nie godzi się na niszczenie zabytkowej infrastruktury technicznej, mającej olbrzymią wartość dla naszego regionu" - poinformował Tymiński, dodając, że wpis do rejestru skutkuje koniecznością ujęcia danego obiektu także w gminnej ewidencji zabytków. Z kolei włączenie do ewidencji sprawia, że wszelkie prace budowlane i rozbiórkowe przy danym obiekcie wymagają uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Również w poniedziałek wicestarosta nowodworski Barbara Ogrodowska poinformowała PAP, że przetarg na rozbiórkę torowiska został unieważniony. "Taką możliwość - unieważnienia bez podania przyczyny, zastrzegliśmy sobie ogłaszając postępowanie i skorzystaliśmy z niej" - powiedziała wicestarosta, odmawiając podania powodów takiej decyzji.

Rozbiórka miała dotyczyć nieczynnych od lat i w dużej mierze zniszczonych lub zdekompletowanych przez złodziei fragmentów torowisk położonych na południe i zachód od Nowego Dworu Gdańskiego. Zdemontowane tory i inne elementy miały zostać po części sprzedane, po części spożytkowane przy remontach czynnych żuławskich torowisk.

"Uzyskane ze sprzedaży pieniądze - około 1 mln. zł - chcieliśmy wydać m.in. na remonty infrastruktury czynnej części kolejki" - wyjaśniła Ogrodowska, dodając, że pilnych prac wymaga choćby dach parowozowni czy zabytkowy obrotowy most w Rybinie.

Pierwszy, nieco ponad 4-kilometrowy, odcinek kolei wąskotorowej na Żuławach powstał około 1886 roku. Wagony ciągnięte były wówczas przez konie. Kilka lat później rozpoczęto rozbudowę zmechanizowanej już wąskotorówki, która służyła przede wszystkim do transportu buraków cukrowych do żuławskich cukrowni.

Rozbudowywana przez lata sieć kolejki, u progu II wojny światowej osiągnęła w sumie (wraz z bocznicami) długość ponad 330 km. Trasa wiodła przez 96 mostów i przepustów. Po wojnie dużą część zniszczonej - głównie na skutek zalania Żuław - sieci odremontowano i przywrócono na niej ruch. Począwszy od lat 50. ub.w. przewozy kolejką malały, zaczęto stopniowo rozbierać tory, stacje i warsztaty, aż w końcu, w 1996 r., ruch na torach zupełnie ustał.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.