REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 18 wrz 2014 15:54
Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu
fot. Rockfon
Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu
Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu
Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu
Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu
Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu
Jak projektować restaurację, aby uniknąć uciążliwego hałasu

W lokalach o złej akustyce możemy doświadczyć „efektu spotkania towarzyskiego”, i nie chodzi bynajmniej o wspólnie spędzony czas ze znajomymi, tylko zjawisko, gdy rozmowy wokół sprawiają, iż wszyscy zaczynają mówić podniesionym głosem. W efekcie w lokalu panuje duży hałas, który męczy wszystkich gości i obsługę.

REKLAMA

Od kilku lat Polacy spędzają coraz więcej czasu poza domem: spotykamy się ze znajomymi, odwiedzamy galerie handlowe i jemy w restauracjach. Tymczasem świadomość odpowiedniego zadbania o komfort akustyczny jest u nas jeszcze dość niska. - Klienci nie wymagają tego od lokalu, a właściciele kawiarni, restauracji czy stref food court w centrum handlowym nie do końca mają świadomość tego, iż zapanowanie nad dźwiękami przełoży się na lepsze postrzeganie lokalu wśród gości – przyznaje Mirosław Jucha, dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią w firmie Rockfon

Duży szum i rozmowy wokół to stan normalny w każdej restauracji. W końcu ludzie spotykają się tu po to, by omówić bieżące rzeczy i podzielić się swoimi sprawami. Taki gwar może być jednak uciążliwy. Dlaczego w jednej restauracji czujemy się doskonale, a w innej panujący wokół hałas męczy i zniechęca do ponownego odwiedzenia lokalu? Odpowiedź tkwi w akustyce. Zazwyczaj na aranżację restauracji składają się twarde materiały o zbyt niskim lub praktycznie zerowym współczynniku pochłaniania dźwięków – kamienne podłogi, szklane przegrody i gładkie, odbijające dźwięki stoły. W efekcie w pomieszczeniu powstaje echo, którego nadmierne odbijanie powoduje niskie zrozumienie mowy i tzw. efekt spotkania towarzyskiego. To stan kiedy mówiący ludzie przeszkadzają sobie nawzajem, ponieważ natężenie dźwięku w każdym miejscu pomieszczenia jest praktycznie takie samo. Ludzie mówią więc coraz głośniej, a w końcu każdy z nich niemal krzyczy. Powstający w takiej sytuacji hałas może przekraczać nawet 90 dB, czyli stanowić poważne zagrożenie dla naszego słuchu.

Druga kwestia to poufność rozmów w restauracji. – Każdy z nas chciałby słyszeć jedynie swojego rozmówcę. Tymczasem bez szczególnego wysiłku często słyszymy w kawiarni lub restauracji szczegóły konwersacji przy sąsiednich stolikach – zauważa Mirosław Jucha. To także znak, iż właściciel lokalu nie zadbał o akustykę.

Najbardziej skuteczną metodą zapanowania nad dźwiękami jest montaż w pomieszczeniu podwieszanych sufitów ze skalnej wełny mineralnej. Z dwóch powodów: sufit zajmuje bardzo dużą powierzchnię w pomieszczeniu, a materiał z jakiego sufit podwieszany jest  wykonany zapewnia skuteczne pochłanianie dźwięku. Wybrane linie akustycznych sufitów Rockfon charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem pochłaniania dźwięku na poziomie αw 1,0, czyli najwyższej w klasyfikacji – klasie A.

Wycieszenie w strefach food court

W mniejszych lokalach ważne jest stworzenie przyjaznego wnętrza z akustyką, która zapewnia poufność. Z kolei główne zadanie w częściach restauracyjnych zlokalizowanych w  galeriach handlowych polega na maksymalnym obniżeniu czasu pogłosu. W otwartej przestrzeni dźwięki rozchodzą się swobodnie i odbijają od twardych powierzchni wokół. Stąd tak duży szum i hałas w strefach food court. Konieczne jest więc maksymalne wyciszenie tych niechcianych odgłosów, by przestrzeń stała się bardziej komfortowa.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY