REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

LED... (nie)jasne oświetlenie

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 29 lis 2017 12:37
LED... (nie)jasne oświetlenie
fot. Fotolia

Branża oświetleniowa ma ogromny problem, który wynika z wprowadzenia na rynek produktów niespełniających wymagań. Z raportu z badań laboratoryjnych produktów oświetleniowych wykonanych przez Związek Producentów Sprzętu Oświetleniowego Pol-Lighting wyłania się krytyczny obraz sytuacji.

REKLAMA

- Aż 43 proc. przebadanych opraw LED o mocy >25 W nie spełniało wymagań normy EN-61000-3-2 EMC. Poziomy emisji harmonicznych były przekroczone od 109 proc. do 681 proc. (średnia przekroczeń: ok. 300 proc.). Zdarzają się także tzw. błędy w cechowaniu (kiedy producent deklaruje większą moc, np. 40W, a w rzeczywistości oprawa czy źródło mają mniejszą moc, np. ok. 15W) - wskazywał Michał Waloch, dyrektor generalny Pol-Lighting.

Wyniki badań lamp LED w programie EEPLIANT oraz prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Urząd Komunikacji Elektronicznej (urządzenia oświetleniowe wykorzystujące technologię LED są jednym podlegają kontroli UKE ze względu na fakt, że mogą wywoływać zaburzenia elektromagnetyczne i zakłócać przy tym pracę innych urządzeń oraz komunikację radiową) mówią również o wielu nieprawidłowościach.

LEDy nie takie jasne, jakby się wydawało

Do wyników badań odnieśli się przedstawiciele kadry zarządzającej największych spółek oświetleniowych prowadzących działalność gospodarczą na terenie Polski (ES-System, LEDVANCE, LUG, Philips Lighting Poland, Schreder Polska). - Potrzebujemy dzisiaj wspólnego i świadomego działania całego ekosystemu branży na rzecz poprawy jakości i efektywności oświetlenia w Polsce. Chodzi o wszystkie podmioty wprowadzające - producentów, importerów, również dystrybutorów - zauważył Tomasz Książek, wiceprezes zarządu Philips Lighting Poland.

Zdaniem Tomasz Książka, wspólne działanie powinno dotyczyć też poprawy jakości relacji z klientami. - Należy wskazać dobre produkty, którym można zaufać i uczyć otwartości na innowacje - nadmienił. W opinii przedstawiciela Philips Lighting Poland, ważne aby zasady konkurencyjności obejmowały wszystkie podmioty. - Pół miliarda wydaliśmy na innowacje i technologie i to tylko w tym roku, aby zapewnić standardy. Inwestycje kosztują - zauważył.

Rafał Gawrylak, prezes Grupy Kapitałowej ES-System S.A. oraz Mariusz Ejsmont, wiceprezes zarządu LUG S.A. zgodnie podkreślali, że nawet oznakowanie CE nie gwarantuje wysokiej jakości produktu: - To pewnego rodzaju przyrzeczenie po stronie producenta na temat jakości, bez niego nie można wprowadzić żadnego produktu na rynek Unii Europejskiej. Zdarzają się jednak firmy, które nie przeprowadzają niezbędnych badań, a jedynie wzorują się na deklaracjach producenta.

- Wspólnym interesem jest wprowadzenie produktów bezpiecznych, tu nie powinno być kompromisów. U nas 120 inżynierów pracuje nad nowym produktem - nadmienił Ejsmont.

 - Produkty, które nie spełniają wymagań, bezpośrednio wpływają na funkcjonowanie firm działających na polskim rynku, a także na nieefektywne wydawanie środków publicznych, co wiąże się z obniżeniem jakości prowadzonych inwestycji. Mają także wpływ na komfort i bezpieczeństwo odbiorców i użytkowników - skomentował Daniel Kutryb, dyrektor handlowy Schreder Polska.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.