Aspekt wyboru operatora parkingu - niezależnie czy będzie to obiekt handlowo-usługowy, czy też biurowy - jest zdecydowanie istotnym elementem komercjalizacji obiektów, aczkolwiek w naszym kraju nie do końca jeszcze uświadomionym po stronie deweloperów, inwestorów, właścicieli nieruchomości, agencji doradczych czy innych podmiotów. Zaangażowanie profesjonalnego operatora parkingów zdecydowanie wcześniej, tj. już na etapie projektowania, pozwala często uniknąć błędów przy projektowaniu, skorzystać ze sprawdzonej organizacji parkingu, zoptymalizować ilość sprzętu parkingowego, jaki należy zakupić oraz formułę funkcjonowania parkingu - tak z punktu widzenia jego użytkowników, jak i przychodów, które parking generuje.

APCOA zarządza w Europie ok 7.500 parkingami w 12 krajach, w tym przy około 300 galeriach handlowych, będąc największym europejskim operatorem parkingów. Zdobyty w ten sposób unikalny know-how - i tu wracam do kwestii komercjalizacji obiektu, o którą Pan pytał - pozwala nam także korzystnie wpływać na proces komercjalizacji obiektów. Uważam, że wiarygodność operatora parkingowego oraz jakość oferowanej przez niego usługi zarządzania parkingiem są tutaj kluczowe. A rynek operatorów parkingowych w Polsce nie daje dużego wyboru. Trudno oczekiwać rzetelnego doświadczenia i know-how oraz długoterminowej stabilizacji biznesowej od firmy zarządzającej dziesięcioma czy piętnastoma parkingami.

Jak duży wpływ, Państwa zdaniem, ma zastosowanie nowoczesnych systemów na komfort klientów korzystających z centrów handlowych?

Komfort i zadowolenie klientów centrów handlowych, którzy wybierają się do nich samochodem, jest kluczem do sukcesu. Zdajemy sobie sprawę, jak wymagający stają się klienci korzystający z infrastruktury parkingowej oraz, jak ważnym dla ich pozyskania i późniejszego utrzymania jest zaoferowanie produktu parkingowego, i usługi na odpowiednio wysokim poziomie. Przecież parking jest pierwszym i ostatnim miejscem jakie widzi klient odwiedzający centrum handlowe, musi więc siłą rzeczy pozostawić po sobie dobre wrażenie. Oczywiście wymaga to zastosowania nowoczesnych systemów, technologii i rozwiązań, ale uzupełnionych także efektywnym zarządzaniem. A same systemy parkingowe w dzisiejszych czasach muszą być maksymalnie proste w obsłudze i korzystaniu z nich oraz bezawaryjne. Jak często pokazuje jednak rzeczywistość, dla wielu producentów sprzętu parkingowego cel ten wcale nie jest łatwy do osiągnięcia.