REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Smart bus - inteligentna alternatywa dla tradycyjnych tramwajów zmieni miasta

  • Autor: WNP.pl
  • 28 gru 2017 11:39
Smart bus - inteligentna alternatywa dla tradycyjnych tramwajów zmieni miasta
Fot. pixabay

Chińczycy testują nowy środek transportu miejskiego – skrzyżowanie tramwaju (choć nie potrzeba szyn) i trolejbusu (nie potrzeba trakcji napowietrznej). Jest on napędzany elektrycznie z baterii, w dodatku to pojazd inteligentny – bezobsługowy, który producent określa jako smart bus.

REKLAMA

Pierwszy trzywagonowy zestaw takiego pojazdu wyprodukowała już w czerwcu spółka CRRC Zhuzhou Locomotive z największej na świecie grupy przemysłu kolejowego - China Railway Rolling Stock Corp.

Ma ok. 30 m długości, jest niskopodłogowy i wyposażony w czujniki, które odczytują zaplanowaną trasę jazdy. Smart bus może jechać z maksymalną prędkością 70 kilometrów na godzinę, wożąc maksymalnie do 370 osób.

Jak informuje China.Daily, od 23 października jest on testowany w mieście Zhuzhou w prowincji Hunan Zhuzhou (środkowe Chiny).

Jeździ samodzielnie, bez kierowcy/motorniczego, w pętli o długości 3,1 km, zatrzymując się na czterech przystankach.

Jak wykazują doświadczenia, pojazd na jednym załadowaniu baterii, co trwa ok. 10 minut, może przejechać 25 km. Przeszedł on też pomyślnie testy w jeździe 24-godzinnej.

Na początek 2018 r. planuje się wprowadzić do takich testów jeszcze dwa składy oraz wydłużyć trasę do 9 km.

- W urbanizujących się Chinach istnieje ogromne zapotrzebowanie na systemy miejskiego transportu z elementami sztucznej inteligencji – portal cytuje Feng Jianghua, naczelnego inżyniera CRRC Zhuzhou Instytut Co, jednostki B+R spółki CRRC Zhuzhou Locomotive.

Według niego, ponieważ ten smart bus nie wymaga infrastruktury w postaci trakcji i torów, przygotowanie trasy do jego jazdy – polegające m.in. na montażu czujników na drodze miejskiej – trwa krócej niż rok.

Jest to zatem inwestycja relatywnie tania. Z doświadczeń chińskich wynika, że budowa 1 km linii tramwajowej kosztuje od 150 mln juanów (22,6 mln USD) do 200 mln juanów (30 mln USD) za 1 km, natomiast trasy smart busa – jedną piątą tej kwoty.

- Większość małych i średnich miast nie może sobie pozwolić na budowę drogich systemów metra, a nawet tramwajów, w dodatku inwestycje te długo trwają. Nowy pojazd jest dopasowany do ich potrzeb– powiedział Feng.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.