REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 wrz 2016 13:13
Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina
/ fot. mat. prasowe
Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina
Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina
Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina
Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina
Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina
Zdrowy oddech w Terminalu 1 - jak działa naturalna wentylacja na lotnisku Chopina

W zmodernizowanym Terminalu 1 na Lotnisku Chopina zastosowano wiele ciekawych technologii. Zwraca uwagę zwłaszcza nowoczesne, przeszklone patio w którym zastosowano duże okna dachowe wyposażone w siłowniki CDP, dzięki czemu możliwe jest bezobsługowe przewietrzanie obiektu. Naturalna wentylacja pomaga w utrzymaniu odpowiedniej temperatury i zapewnia stały przepływ świeżego powietrza.

REKLAMA

Siłowniki dostarczyła firma D+H. Terminal 1 na Lotnisku Chopina w Warszawie powstał w 1992 r. Przez lata jego znakiem rozpoznawczym był duży, łamany dach w charakterystycznym, buraczkowym kolorze. Terminal wymagał modernizacji ze względu na niewystarczającą funkcjonalność, jak i konieczność dostosowania do aktualnie obowiązujących norm bezpieczeństwa.

Projekt przebudowy powierzono architektom z pracowni Estudio Lamela. Realizacja, która zakończyła się w połowie 2015 r., przyniosła wiele pozytywnych zmian i udogodnień dla pasażerów. Terminal został skomunikowany ze stacją kolejową połączoną z centrum miasta, wzrosła liczba stanowisk do odprawy, usprawniono system odbioru bagażów, powrócił także taras widokowy, z którego można obserwować odlatujące samoloty. W nowych halach odlotów i przylotów znajdują się kasy i biura linii lotniczych, stanowiska biur podróży i wypożyczalni samochodów, dwa salony Executive Lounge, ambulatorium oraz pomieszczenia do modlitwy i medytacji dla różnych religii.

Obiekt zyskał zupełnie nowy wygląd – z anachronicznego, wręcz osobliwego budynku stał się nowoczesnym, zintegrowanym z pozostałą częścią lotniska terminalem o stalowo-szklanej konstrukcji. Jego powierzchnia wynosi obecnie 60 tys. m².

Jedną z najbardziej efektownych zmian było zaprojektowanie dużego, szklanego dachu, który zapewnia naturalne doświetlenie budynku i zwiększa poczucie przestronności. Z uwagi na znaczące wymiary okien, wynoszące 1146 × 2278 cm i 1146 × 1926 cm, konieczne było zastosowanie napędów o dużej sile. Projektanci zdecydowali się na rozwiązanie oferowane przez firmę D+H Polska, a mianowicie napędy CDP 1500/1000-K PLP.

Modernizowany terminal był pierwszym obiektem w Polsce, w którym zastosowano napędy z serii CDP – najsilniejsze napędy łańcuchowe oferowane na rynku. Zostały one stworzone specjalnie do obsługi dużych i ciężkich okien dachowych – podnoszą nawet ważące 300 kg skrzydła. W warszawskiej realizacji służą do codziennej naturalnej wentylacji, a ich obsługa odbywa się za pomocą dedykowanej centrali. Zintegrowana elektronika do synchronizacji napędów pozwala na wygodne sterowanie, również z możliwością indywidualnego zaprogramowania. Cechą szczególnie ważną dla projektantów jest kompaktowa budowa siłownika – montowany równolegle do profilu nie odznacza się na tle konstrukcji świetlika. Co więcej, można zamówić go w dowolnej wersji kolorystycznej, również imitującej określoną fakturę. Na Lotnisku Chopina siłowniki D+H harmonijnie komponują się z przeszklonym dachem, nie rzutując na jego całościowy wygląd.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY