REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowy terminal C w Pyrzowicach według projektu Budoprojekt

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 24 cze 2015 13:34
Nowy terminal C w Pyrzowicach według projektu Budoprojekt
fot. Terminal C Katowice Airport
Nowy terminal C w Pyrzowicach według projektu Budoprojekt
Nowy terminal C w Pyrzowicach według projektu Budoprojekt
Nowy terminal C w Pyrzowicach według projektu Budoprojekt
Nowy terminal C w Pyrzowicach według projektu Budoprojekt
Nowy terminal C w Pyrzowicach według projektu Budoprojekt

Terminal C Katowice Airport uroczyście oddano do użytku 18 czerwca br. Pierwsi pasażerowie pojawili się już 19 czerwca br., bo Skanska zrealizowała zadanie na dwa miesiące przed planowanym zakończeniem prac.

REKLAMA

Nowy terminal pasażerski w międzynarodowym porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach zaprojektowała pracownia Budoprojekt z Katowic.

Hala przylotów z bagażownią to już trzeci terminal w Pyrzowicach. Nowy terminal przejmie wszystkie przyloty, a w istniejących obecnie halach pozostaną odloty (terminal A – poza strefę Schengen, terminal B – do strefy Schengen). - Terminal C powstał w sąsiedztwie Terminalu B – mówi Tomasz Bosowski, dyrektor zespołu projektów, Skanska. – Wizualnie, od strony parkingu obiekt jest lustrzanym odbiciem istniejącego terminalu A, ze szklaną fasadą. Nowa hala wraz z bagażownią to oddzielny 1-kondygnacyjny budynek o długości 156 m, szerokości 45,5 m i wysokości ok. 8 m, którego powierzchnia użytkowa wynosi 7 tys. mkw.

Większość powierzchni nowego terminalu zajmie hol odbioru bagażu z karuzelami oraz miejsca do odprawy paszportowej. Pozostałą powierzchnię wypełnią biura Służby Celnej, Straży Granicznej, pomieszczenia dla firm obsługujących terminal przylotowy oraz bagażownia wraz z technologią. Przeniosą się też tutaj stanowiska wypożyczalni samochodów.

Inwestycja pozwoli zwiększyć przepustowość terminali pyrzowickiego lotniska do 6 mln pasażerów rocznie (obecnie 3,6 mln). Ponadto poprawi komfort i sprawność ich obsługi.

Pod względem konstrukcyjnym terminal C to trójnawowa hala stalowa. Do wzniesienia stalowego szkieletu obiektu zużyto ponad 500 ton stali. Stalową konstrukcję nośną dachu zaprojektowano z przekrojów rurowych, co pozytywnie wpływa na walory architektoniczne budynku. Konstrukcja stalowa została wyprodukowana w kieleckiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Skanska oraz zmontowana w siłach własnych wykonawcy. Montaż konstrukcji podwieszonej na cięgnach odbywał się z użyciem dwóch dźwigów. Elementy były montowane „w powietrzu”, zgodnie ze specjalnie przygotowanym projektem, pod nadzorem geodezyjnym. - Nadrzędną wartością przy wszystkich naszych pracach jest bezpieczeństwo pracowników i osób mogących znajdować się w okolicy budowy. Dlatego wspólnie z władzami lotniska planowaliśmy kolejne przejęcia obszarów pod rozbudowę oraz organizowaliśmy ruch pieszy pasażerów w rejonie terminali – dodaje Jacek Kościelny, menadżer projektów, Skanska.

Największym wyzwaniem podczas prowadzonych robót była praca w warunkach funkcjonującego portu lotniczego. - W miejscu obecnie wybudowanego terminala C, przebiegały media zasilające i obsługujące funkcjonujące lotnisko. Musiały być one przeniesione w nowe lokalizacje pozwalające na wzniesienie obiektu. Wszystko bez ograniczania zdolności operacyjnych lotniska. Priorytetem było takie prowadzenie robót, by nasza obecność na placu budowy była dla obsługi Katowice Airport niezauważalna i nie powodowała utrudnień – zaznacza Jacek Kościelny.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY