REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe

  • Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • 02 paź 2015 13:37
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe
Nowymi torami do nowego terminalu, czyli odlotowe połączenie kolejowe

Tylko 18 minut zajmie podróż pociągiem ze stacji Kraków Główny do nowego terminalu Kraków Airport. Stolica Małopolski dołączyła do europejskich miast, które szczycą się bezpośrednim połączeniem kolejowym z centrum miasta na lotnisko. Trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica dodatkowo ułatwią mieszkańcom komunikację w aglomeracji Szybką Koleją Aglomeracyjną. Autorami projektów są architekci z firmy Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura.

REKLAMA

– Drugie co do wielkości lotnisko w Polsce zyskało szybki, niezawodny i wygodny dojazd do centrum Krakowa. To konsekwentny etap budowy kolei aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraz nowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. Rozpoczęta już przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki oraz planowana rozbudowa odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów zapewnią możliwość dalszego wzbogacenia oferty kolei aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu ds. realizacji inwestycji w PLK.

PLK wybudowała także trzy nowe przystanki – Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica. Tym samym mieszkańcy aglomeracji krakowskiej mają ułatwiony dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo przebudowany został przystanek Kraków Łobzów. Wszystkie perony zostały wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i rodziców z dziećmi w wózkach.
W ramach inwestycji wybudowane zostały również wiadukty kolejowe nad ul. Balicką i ul. Armii Krajowej, które zapewnią bezkolizyjny i sprawny ruch drogowy i kolejowy. 

Suchą stopą z pociągu do samolotu

Budowa przystanku kolejowego przy lotnisku jest wspólną inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Kraków Airport. Przystanek Kraków Lotnisko został przeniesiony o 500 m bliżej terminalu, a zmiana jego lokalizacji była kluczowym elementem inwestycji. Lotnisko odpowiadało za budowę części kubaturowej: zadaszenie nad peronem i torami, klatkę schodową i windę oraz ruchome pochylnie prowadzące do kładki łączącej przystanek z terminalem, system informacji wizualnej i elementy małej architektury. Dzięki temu pasażerowie po opuszczeniu pociągu dostaną się na lotnisko poprzez zadaszoną kładkę.

Oddanie do użytku przystanku kolejowego wraz z nową częścią terminalu pasażerskiego kończy pierwszy, kluczowy etap inwestycji Landside, obejmującej rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowę przystanku wraz z kładką łącząca go z terminalem.

– Dzięki połączeniu przystanku z terminalem pasażer, który wsiądzie do pociągu na stacji Kraków Główny będzie mógł przejść suchą stopą do samolotu – podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. – Ta inwestycja to jeden z elementów wielkiego programu inwestycyjnego, który całkowicie zmienia nasze lotnisko. 

Łączna powierzchnia użytkowa przystanku wynosi 1 955 mkw., zaś kubatura 23 000 m3. Szklana elewacja przystanku oraz zielony dach nawiązują do głównych elementów nowego terminalu. Autorami obu projektów są architekci z firmy Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura. Budowa przystanku rozpoczęła się latem 2014 r. Generalnym wykonawcą inwestycji był Zakład Techniczno-Budowlany POLBAU.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY