REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

EEC: Należy dyskutować o granicach i jakości reklamy w przestrzeni miejskiej

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 maj 2018 13:01
EEC: Należy dyskutować o granicach i jakości reklamy w przestrzeni miejskiej
Krzysztof Gasidło, kierownik, Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Śląska, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego fot. PTWP

Władze miast, użytkownicy przestrzeni nie są przeciwko informacji w przestrzeni, nawet tej informacji komercyjnej, która nie ma wznioślejszych celów, oprócz tego, że ma sprzedać produkt. Jednak należy dyskutować o granicach reklamy i jej jakości – mówił Krzysztof Gasidło, kierownik, Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Śląska, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

REKLAMA

- Budynek nie stanie się piękniejszy, gdy go „szmatą” owiniemy. I nie ważne co jest na tej płachcie wydrukowane. Tak naprawdę często władza publiczna zgadza się na wielkopowierzchniowe reklamy, łamiąc prawo, bo mieszkańcy np. budynku z reklamą wielkopowierzchniową nie mają wystarczającego dostępu we własnym mieszkaniu do światła dziennego. Ktoś im zasłania okno na rok, za obniżkę czynszu w wysokości 15 zł. To jest duży problem – zauważał Krzysztof Gasidło w trakcie sesji "Informacja w przestrzeni publicznej" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Architektura się sama obroni. Technologia od dawna już wchodzi, są budynki, które zmieniają elewacje, które można „ubrać” w komunikat. - Jednak podstawą jest dobrze zaprojektowana przestrzeń, bo jeśli zdejmiemy te wszystkie rzeczy, ona musi być sama w sobie piękna. Bo tak mamy zepsute ekrany, puste bilbordy, zniszczone reklamy itd. To wszystko jest dla ludzi, ale trzeba to umiejętnie ustawić w przestrzeni – podkreślał urbanista.

Często tablice reklamowe konkurują z samymi budynkami. Gasidło zwracał uwagę, że trudno takie tablice wkomponować w przestrzeń, bo z zasady mają być widoczne. - Mniej mamy problemów z szyldami, bardziej z dużymi agresywnymi tablicami i uważam, że w tym miejscu jest potrzebna regulacja – dodał.

Zdaniem eksperta, ciekawe jest, że przedsiębiorca jeśli chce to potrafi zrobić dobrą reklamę wpisaną w kontekst, co często wynika z wieloletniego doświadczenia. Jednak dobre przykłady, częściej widać na Zachodzie, zaś w Polsce dotyczy to bardziej zagranicznych inwestorów niż polskiego biznesu. - U nas, w Polsce, często oblepia się reklamami np. barierki drogowe, co dobrze widać na drodze od podwarszawskich Janek do Raszyna, zresztą to działanie bezskuteczne, bo nikt nie reaguje na te reklamy – wskazał.

Gasidło jako urbanista jest za tym, aby każda reklama ingerująca w przestrzeń była dostosowana właściwie do tej przestrzeni. - To miała na celu ustawa krajobrazowa: harmonizowanie, choć sama w sobie nie jest kompletną ustawą - nadmienił.

Jak zauważył, wymagana jest większa współpraca w kształtowaniu przestrzeni. - My jesteśmy klientami reklam, ale jesteśmy też klientami przestrzeni, która ma być przede wszystkim użyteczna i piękna – dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.