REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 12 paź 2017 08:55
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
fot. KAMJZ
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu
W konkursie było tylko 10 pracowni z całego świata. Oto koncepcja polskich architektów na nowy symbol Kazachstanu

To był jeden z bardziej prestiżowych konkursów koncepcyjnych w 2017 r. Wśród zaproszonych dziesięciu pracowni z całego świata na tzw. shortliście konkursu znalazła się jedna pracownia z Polski - KAMJZ. Znamy już szczegóły koncepcji, jaką opracowali polscy architekci.

REKLAMA

- Na początku 2017 roku zostałem zaproszony przez burmistrza Astany i kazachskie MSZ do wzięcia udziału w konkursie na projekt kompleksu związanego z kulturą na 36 ha zlokalizowanych na sztucznej wyspie w centrum stolicy. Byłem jedynym polskim architektem zaproszonym do konkursu, obok 10 innych narodowości z Australii, Włoch, Korei Południowej, Portugalii, USA, Turcji , Francji i Szwajcarii. Memoriał Kazachstanu obok Expo miał stać się w zamyśle organizatorów nowym symbolem kraju. Głównym jurorem konkursu był prezydent Nazarbajew. Co ciekawe, projekt poprzedziła wizja lokalna przy … -40 stopniach – wspomina architekt Maciej Jakub Zawadzki z KAMJZ.

Natura – główną inspiracją dla architektów

Jak zauważa architekt, głównym źródłem inspiracji dla projektu Memoriału Kazachstanu, mającego się stać jednym z głównych symboli narodowych, nie było tło polityczne czy współczesny obraz lokalnych miast. - Punktem wyjścia przy projekcie monumentu i do podkreślenia wyjątkowego charakteru tego kraju była jego natura wraz z spektakularnymi krajobrazami, których nigdzie indziej nie można spotkać na świecie jak np. Zatopiony Las w Jeziorze Kaindy czy też długi na 150 km Kanion Szaryński, nieustępujący skalą swojemu amerykańskiemu krewnemu – nadmienia Zawadzki.

- Sama forma całego kompleksu nie byłaby z kolei manifestem skali z wysokościami mającymi głównie imponować zasięgiem a nie funkcją, ale rozłożystym założeniem urbanistycznym, które celebrowałoby tradycyjne nomadyczne kazachskie siedliska – dodaje architekt. Budynki w nim położone nawiązywałyby do kazachskich jurt w nowoczesny sposób, a ich funkcje skupione byłyby nie tylko na wizytujących gościach, ale i lokalnej społeczności. Pomiędzy nimi zlokalizowany byłby duży plac na 50 tys. osób, gdzie odbywałyby wydarzenia na skalę krajową. W koncepcji opracowanej przez polskich architektów, cały obszar byłby otoczony wysokim płotem, strukturą, która spełniałaby rolę osłony ochronnej, chroniącej wnętrze przed nieprzyjaznymi ekstremalnymi warunkami klimatycznymi.

Jak "zrobić" ikonę?

Według Zawadzkiego, ikoniczny charakter pożądany przez lokalną administrację byłby osiągnięty, dzięki wykorzystaniu obecnych zasobów naturalnych. - I tak w letnie dni rzeka wokół obszaru projektu na położonego w centrum miasta na wyspie, podwoiłaby poprzez odbicie w tafli wody wizualnie odbiór całego obiektu. Zimą z kolei powierzchnia wody zachowywałaby się w inny spektakularny sposób. Nie ma bowiem innego miejsca na świecie, a szczególnie w centrum stolicy gdzie przy temperaturach dochodzących do -45 stopni, gdy rzeka całkowicie zamarza i staje się jedną z największych zewnętrznych przestrzeni publicznych na świeżym powietrzu. To prawdziwie niespotykane zjawisko, kiedy miasto jest bardziej aktywne w zimowe dni niż letnie! Sądzę, że dodatkowo tylko przyciągałoby uwagę do projektowanego kompleksu kulturowego – zauważa.

Aby w pełniejszy sposób doświadczyć Astanę zaplanowano dodatkowo wznoszącą się trasę o długości 1 km wraz z tarasem widokowym, z którego widoczne są wszystkie najważniejsze obiekty miasta.

Jak nadmienia architekt, z uwagi na odpowiedzialność społeczną i zrównoważony rozwój większość materiałów użytych do budowy całego kompleksu pochodziłaby od lokalnych producentów lub z odzysku i mogłaby być powtórnie poddana recyklingowi.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY