REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Wyzwania stojące przed młodym architektem. Własna działalność - czy to się opłaca?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 12 wrz 2019 15:48
fot. Fotolia

Trudny proces rekrutacji, wymagające studia… i co dalej? Sam dyplom nie daje gwarancji zatrudnienia, ale nie trzeba stawiać na mozolne wspinanie się po drabinie awansów w biurze projektowym. Opcji jest znacznie więcej. Własna działalność dla młodego człowieka wiąże się z dużym ryzykiem, jednak jak najbardziej opłaca się je podjąć.

REKLAMA

Otwarcie własnej działalności i praca na własny rachunek to marzenie wielu młodych osób. Atrakcyjną wizją jest przecież samodzielne ustalanie zasad, godzin pracy i klientów, z którymi mamy ochotę współpracować. Jednak niewielu decyduje się na otwarcie własnego biura. Wiąże się to głównie z bardzo dużym ryzykiem, na które nie każdy jest gotowy. Obawy przed przestojami w biznesie, długami i ostatecznie zaprzepaszczeniem wszystkich wysiłków odstraszają nawet najbardziej ambitnych.

Jednak rezygnowanie z marzenia o własnym biurze z obawy przed porażką nie jest dobrym rozwiązaniem. Mając kilkuletnią praktykę i doświadczenie w pracy dla większego studia, warto zastanowić się, jak z własnego nazwiska stworzyć markę. Zawód architekta, jak niewiele innych, łączy umiejętności praktyczne z kreatywnością. Dlaczego więc nie wykorzystać tych zalet również z dala od stołu kreślarskiego?

Własna działalność to prestiż, ale również więcej pracy i czasu włożonego w jej rozwinięcie. Księgowość, wypromowanie firmy, pozyskanie klientów oraz podwykonawców to dopiero początek budowania bazy współpracowników.

– Początki są trudne dla każdego, więc warto korzystać z pomocy innych. Gdy na starcie nie stać cię na księgową czy reklamę, wsparcie bliskich ludzi jest jak najbardziej wskazane. Sam na początku korzystałem z pomocy mojej mamy, która jest księgową i bez problemu mnie rozliczała. Nie wiem, czy dałbym radę, gdybym musiał zrobić to sam. Nie ma w tym nic dziwnego, a uchroni nas przed wzięciem na głowę zbyt wielu rzeczy, których nie damy rady udźwignąć – mówi Piotr Wagner, architekt w biurze projektowym A3D Architekci.

Wypromowanie firmy w mieście, w którym postanowimy działać, na pierwszy rzut oka wydaje się trudne. Musimy wziąć pod uwagę wiele czynników jednocześnie – nawet najlepszy architekt nie zdobędzie zleceń, jeśli nie potrafi porozumieć się z klientem lub jest niewidoczny dla odbiorców. Nie możemy myśleć, że miejsce na biznes znajduje się tylko w 2–3 największych miastach w Polsce. Swoją działalność rozpocząłem w Łomży – przecież wszędzie ludzie potrzebują domów. Doskonale znałem to miasto i mieszkańców. Poczta pantoflowa działa tam bardzo dobrze, co pomagało mi zdobyć zlecenia. Kilka lat wcześniej mój znajomy otworzył biuro projektowania wnętrz i to dzięki niemu pozyskałem swoich pierwszych klientów. Poza tym polecali mnie ludzie z mojego bliskiego otoczenia i tak powoli maszyna zaczęła działać – dodaje Piotr Wagner.

Warto szukać porad w ogólnodostępnych źródłach, jednak trzeba je odpowiednio dobierać – poradniki przeznaczone na rynek Polski i specjalnie dla niego stworzone wytłumaczą kwestie prowadzenia działalności lepiej, niż doskonale napisana książka amerykańskiego giganta biznesu.

– Miejmy na uwadze, że własne biuro projektowe to przede wszystkim działalność gospodarcza, a więc nastawiona na przynoszenie zysku. Możemy tworzyć doskonałe projekty, ale bez stabilnych podstaw może po prostu nie dojść do ich realizacji. – podsumowuje architekt.

Podobał się artykuł? Podziel się!

DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.