REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Aktualne trendy w projektowaniu przestrzeni biurowych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 gru 2015 09:40
Aktualne trendy w projektowaniu przestrzeni biurowych
Mariola Białachowska, Project Manager, Dział Projektów MDD

Obecnie, najbardziej odczuwalnym trendem jest projektowanie miejsca pracy zgodnie z koncepcją Activity Based Working, czyli na podstawie rodzajów aktywności pracowników. O tej koncepcji opowiada nam Mariola Białachowska, Project Manager z Działu Projektów MDD.

REKLAMA

Powierzchnia biurowa jest podzielona na strefy do wykonywania różnego typu zadań, np. kontakty z innymi pracownikami (open-space), praca wymagająca skupienia (wydzielone miejsca pracy indywidualnej, tzw. „cichej”), miejsca spotkań (niewielkie salki konferencyjne), odpoczynek i relaks (strefy chillout).

- W biurze, według tej koncepcji kluczową rolę przejmuje open-space, duże sale konferencyjne zostały zastąpione przez mniejsze salki oraz miejsca spotkań nieformalnych, zmalała rola gabinetów – co jest wynikiem spłaszczania struktur organizacyjnych firm. Najważniejszy obecnie jest szybki przepływ informacji i dobra komunikacja na różnych poziomach, która jest łatwiejsza do osiągnięcia m.in. w jednej dużej przestrzeni oraz dzięki mniej formalnym relacjom służbowym - mówi Mariola Białachowska, Project Manager, Dział Projektów MDD. - Co znaczące, w miejscu pracy pojawiły się miejsca odpoczynku i relaksu - dodaje.

Jak tłumaczy Mariola Białachowska, w biurach nadal przeważają meble minimalistyczne i nowoczesne w stylu, ale coraz częściej pojawiają się meble przypominające domowe, najczęściej w strefach wypoczynku, np. pufy, kanapy i fotele. - Stosowane meble powinny charakteryzować się elastycznością, mobilnością, uniwersalnością (chodzi głównie o wielofunkcyjność), stąd wykorzystanie ruchomych ścianek działowych, składanych stołów i krzeseł - mówi.

- Pojawiła się indywidualizacja miejsca pracy, polegająca na dostosowywaniu go do konkretnego pracownika i jego potrzeb, zarówno w zakresie jego potrzeb fizycznych, np. temperatury i oświetlenia (dzięki inteligentnym systemom sterującym tymi parametrami), jak również preferencji, jeśli chodzi o styl i godziny pracy (praca zdalna i praca elastyczna) - mówi Mariola Białachowska. - Z tym, że tzw. „hi-tech” stosowany w biurach powinien być jak najmniej widoczny, np. poprzez ukrycie przewodów elektrycznych (wi-fi) oraz stosowanie zaawansowanych mediaportów, rolet automatycznie dopasowujących się do ilości światła wewnątrz, czujników ruchu i temperatury oraz wielu innych - dodaje ekspert.

Białachowska zwraca też uwagę na to, że dziś ważny jest udział pracowników w projektowaniu swojego miejsca pracy, co jest spowodowane tym, że jest obecnie duża podaż powierzchni biurowej i co za tym idzie obowiązuje rynek najemcy, a ściślej biorąc - pracownika. I to od jego potrzeb zależy, co się znajdzie w biurze, ponieważ to on ma czuć się komfortowo w swoim miejscu pracy i to pod każdym względem.

- Podczas projektowania biura bardzo często zwraca się uwagę na zdrowie pracowników. Już nie tylko w sposób minimalny spełniane są przepisowe normy, ale wprowadza się jak najwięcej otwartych przestrzeni zachęcających do współpracy i spotkań, jak również ergonomiczne meble dopasowujące się do człowieka (elektryczne biurka, regulowane fotele), stosuje odpowiednią akustykę (szczególnie w open-space) - wyjaśnia Project Manager MDD.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.