REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Bez rewitalizacji nie będzie rozwoju centrów polskich miast

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 paź 2017 10:18
Bez rewitalizacji nie będzie rozwoju centrów polskich miast
Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland, fot. mat. prasowe

Warszawa już od kilkunastu lat jest wielkim placem budowy. Inwestycje prowadzone w wielu dzielnicach, nieodwracalnie zmieniają obraz miasta, które coraz bardziej przypomina nowoczesne stolice. Jednak na tle morza stali i szkła, które dominują w krajobrazie dzielnic centralnych coraz częściej przebija się symboliczna czerwona cegła, neony czy elewacje nawiązujące do starej architektury.

REKLAMA

Inwestorzy i deweloperzy, wzorem innych europejskich rynków, także w Polsce chcą dawać życie tym architektonicznym perełkom, które mimo potencjału, straciły już swą świetność. Dlaczego rewitalizacja stała się jednym  z najważniejszych trendów na warszawskim rynku nieruchomości? Dlaczego teraz? Jak łączy się z dążeniami inwestorów do budowania coraz wyższych, nowoczesnych wież biurowych w ścisłym centrum stolicy? Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland diagnozuje nasz rynek na tle europejskich trendów.

Rynek musiał dojrzeć do takich projektów

Transformacja systemowa w Polsce uruchomiła swoistą lawinę projektów, których wspólny mianownik możemy określić jako aspiracja do nowoczesności. - Jak każdy zamknięty przez wiele lat rynek, czuliśmy głód nowości, zachodnich trendów. Jako społeczeństwo chcieliśmy czegoś, co zupełnie zmieni szarą przestrzeń, w której do tej pory żyliśmy. Stawialiśmy na projekty wysokościowe, gdzie dominuje szkło, stal i najnowsze rozwiązania architektoniczne. Relatywnie duża dostępność działek budowlanych, zainteresowanie naszym rynkiem zagranicznych inwestorów oraz dobra sytuacja gospodarcza pozwoliła na podążanie za tym trendem. Takie było też zapotrzebowanie klientów, zarówno w sektorze mieszkaniowym, jak i komercyjnym. Niestety niektóre obiekty, które powstały na fali dążenia do nowoczesności za wszelką cenę, dzisiaj nie wytrzymują próby czasu – starzeją się szybko i niekoniecznie w najlepszym stylu - mówi Jacek Wachowicz.

Zdaniem eksperta, przez wiele lat biznes trzymał się z dala od obiektów, na które dziś zarzuca sieci. - Nieuregulowany stan prawny, brak wiedzy i technologii, a także niepewność związana koniecznością współpracy z konserwatorami zabytków, czy innymi urzędnikami sprawiały, że bezpieczniej było zająć się inwestycjami realizowanymi „od zera”. Jednak kilka lat temu, coś się w Polsce zmieniło - podkreśla.

Ocalić od zapomnienia

W opinii Wachowicza, powoli, krok po kroku zaczęliśmy doceniać w Polsce to, za czym stoi historia. - Zrozumieliśmy, że jaka by ona nie była, to historia buduje naszą tożsamość, także w przestrzeni miejskiej. Zaczęło się dwutorowo – z jednej strony od sektora nieruchomości handlowych – czyli pierwszych galerii handlowych w pofabrycznej scenerii Bielska-Białej, Łodzi czy Poznania. Wrócił też trend na kamienice i to zarówno te odrestaurowane w najwyższym standardzie, jak i te typowo praskie - z duszą, śladami wieloletniego użytkowania. Nagle okazało się, że zaniedbane, niszczejące obiekty – odpowiednio wypielęgnowane, nabierają niepowtarzalnego uroku i także w kontekście biznesowym mogą być niezwykle atrakcyjne - zwraca uwagę.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.