REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biuro ma... uszy

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 31 maj 2016 15:44
Magda Szubert, Concept Development Manager – Office Environments, Ecophon Saint Gobain

Hałas rozmów to bolączka pracowników zarówno klasycznych biur open space, jak i tych najnowocześniejszych o zróżnicowanej powierzchni. O tym, jak dobrze zaplanować akustykę w biurze i co może okazać się pomocne - mówi Magda Szubert, Concept Development Manager – Office Environments, Ecophon Saint-Gobain.

REKLAMA

- W standardowo wykończonym biurze rozmowa prowadzona przy biurku czy w ciągu komunikacyjnym może przeszkadzać osobom pracującym w promieniu nawet  17 m.  Uwzględnienie odpowiednich rozwiązań akustycznych w aranżacji biura może ograniczyć zasięg hałasu  rozmów do 10 lub nawet 7 m - zwraca uwagę Magda Szubert.

Jak zauważa ekspert z firmy Ecophon Saint-Gobain, podstawą do zaplanowania akustyki jest  odpowiednie rozmieszczenie stref oraz dobór materiałów dźwiękochłonnych - sufitów, ekranów międzystanowiskowych lub nabiurkowych  i paneli ściennych. - Określa się optymalne parametry materiałów dźwiękochłonnych, ich formę, lokalizację i ilość, tak by osiągnąć  warunki odpowiednie do charakteru czynności wykonywanej w danym miejscu. Pracownicy mają nie przeszkadzać sobie nawzajem, jednocześnie mając możliwość  łatwej komunikacji z osobami najbliżej siedzącymi. Dążymy do obniżenia ogólnego poziomu dźwięku i ograniczenie jego zasięgu. Szczególnie dotyczy to  odgłosów rozmów dobiegających z ciągów komunikacyjnych i stref nieformalnych spotkań. W tym celu określa się pożądany zasięg odgłosu rozmów i stopień ich zrozumiałości - tłumaczy Szubert.

Zdaniem ekspert, dobrą akustykę wnętrza wspierają odpowiednie meble, na przykład sofy w formie kapsuł do prowadzenia rozmów. - Zastosowanie samych mebli i wykładziny nie przynosi pożądanego skutku, bo chłonność akustyczna wnętrza nie będzie na odpowiednim poziomie, fale dźwiękowe będą odbijać się od stropu i hałas będzie miał większy zasięg - zauważa.

Okazuje się, że pomocą przy projektowaniu biur służy polska norma PN-B-02151-4, która określa minimalną chłonność akustyczną biura typu open space w odniesieniu do jego powierzchni. - Bardzo przydatna i skuteczna jest międzynarodowa norma PN-EN-ISO 3382-3 określająca minimalny zanik przestrzenny dźwięku mowy i maksymalny zasięg zrozumiałej mowy. Norma ta jest szczególnie przydatna w dynamicznych biurach o zróżnicowanej powierzchni – ze strefami spotkań ad hoc, kawiarkami itp. - dodaje Szubert.

- Stworzenie faktycznie działającego biura – takiego, które sprzyja efektywności i dobremu samopoczuciu pracownika – wymaga kompleksowej wiedzy i rzetelnego podejścia do technicznych aspektów komfortu środowiska biurowego - konkluduje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY