REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

×

Szukaj w serwisie

Czy Polacy są gotowi na „design thinking”?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 mar 2016 09:11
Czy Polacy są gotowi na „design thinking”?
Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

Młodzi architekci uważają, że dziś w Polsce nie ceni się pomysłów. Jakie zdanie ma na ten temat Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego? - Aby pomysły zostały wdrożone, muszą znaleźć się na to środki finansowe - mówi w rozmowie z Propertydesign.pl.

REKLAMA

Zdaniem Bożeny Gargas, potrzebni są eksperci, którzy potrafią ocenić projekt i ideę, aby dopasować do tego środki. - Zmiany trzeba jednak wprowadzać systemowo. Pojedynczo wiele nie zdziałamy. W Polsce to kuleje - ocenia. - Takie myślenie o wzornictwie nawiązuje do myślenia „design thinking”. Nie wiem nawet, czy Polacy są gotowi na „design thinking”, ponieważ mamy jeszcze dużo pracy u podstaw - mówi Bożena Gargas.

Najlepszym rozwiązaniem byłaby sytuacja, w której każdy przedsiębiorca miałby swój własny zespół projektantów, dział projektowy - jednak to wiąże się z dużymi kosztami.

- Przedsiębiorcy powinni współpracować z projektantami. Nie trzeba zatrudniać ich na etatach, bo projektanci raczej wolą pracować w innym systemie. Są często skupieni wokół uczelni, mają własne studia projektowe. To są „wolni” ludzie - inaczej nic kreatywnego by nie wymyślili. Gdy zaczyna się produkcję, nie ma sensu robić tego bez projektanta - tłumaczy Gargas. - Powszechnie sądzi się, że projektant dba jedynie o wygląd. A on pracuje w taki sposób, że uwzględnia wszystkie funkcjonalności danego urządzenia, a estetykę traktuje jako jedną z funkcji. Wie, że ostateczny produkt musi mieć atrakcyjny wygląd - przekonuje prezes IWP.

- Proces projektowy to zespół prac badawczych, badań przemysłowych i prac rozwojowych. Wszystkie wykonywane po kolei działania - przedsiębiorca musi ułożyć, włączając od samego początku projektanta wzornictwa przemysłowego. W taki sposób badania, dotyczące wzornictwa przyczyniają się do rozwoju danej firmy - zauważa Bożena Gargas. - Przedsiębiorca poprzez badania dochodzi do końcowych rozwiązań, powstaje projekt wzorniczy, prototyp, wykonywane są końcowe testy i rusza produkcja. Powstaje produkt zaprojektowany na miarę, skierowany dla określonej grupy docelowej, sprzedawalny. Buduje się marka...

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek




REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY