REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy w miastach przyszłości znajdzie się miejsce na centra handlowe?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 08 mar 2018 13:00
Czy w miastach przyszłości znajdzie się miejsce na centra handlowe?
Agnieszka Kalinowska-Sołtys, architekt i dyrektor APA Wojciechowski, fot. PTWP

Centra handlowe są obecnie u szczytu swojej popularności. Z czasem zapotrzebowanie na centra handlowe będzie malało, ale w sensie robienia tam samych zakupów. Dostrzega się, że coraz częściej galerie handlowe spełniają rolę miejsca spotkań i spędzania wolnego czasu - uważa Agnieszka Kalinowska-Sołtys, architekt i dyrektor APA Wojciechowski.

REKLAMA

Zdaniem architekt APA Wojciechowski, w takim obiekcie oprócz podstawowej funkcji handlowej będą rozwijać się coraz bardziej funkcje rozrywkowe, usługowe itd. - To będzie takie małe miasto w mieście. Centra handlowe będą przekształcały się w kierunku miejsca spotkań i rozrywki, gdzie przy okazji można będzie coś kupić - przewiduje Kalinowska-Sołtys.

Jednak mamy do czynienia z wymieraniem centrów handlowych, tzw. dead mall w Stanach Zjednoczonych. Czy czeka nas to samo w Polsce? - Centra handlowe mają zdecydowanie dłuższą tradycję w Stanach Zjednoczonych. W Polsce tak naprawdę dopiero od 15-20 lat powstają galerie handlowe, ten rynek dopiero się nasyca. Obecny sukces wielkopowierzchniowych przestrzeni handlowych wiąże się też z naszym klimatem, który nie sprzyja spotkaniom na świeżym powietrzu przez większą część roku. Dla wielu osób późną jesienią, zimą czy wczesną wiosną znacznie wygodniej jest spotkać się ze znajomymi w galerii handlowej niż w parku czy na placu pod odkrytym niebem - zauważa.

Architekt jednak podkreśla, że silnie rozwijający się trend e-commerce powoduje spadek sprzedaży w centrach handlowych. - Centra handlowe tzw. pierwszej generacji –często są źle zaprojektowane i stają się mało funkcjonalne przy zwiększających się potrzebach użytkowników. Dziś powstają galerie handlowe czwartej generacji, które funkcjonują lepiej, stawiają na najnowsze technologie, a przede wszystkim nie tylko na handlu się skupiają. Te starszej generacji będą musiały się zmienić i postawić mocno na modernizację, aby konkurować z nowymi obiektami - zwraca uwagę.

W opinii architekt, w przyszłości centra handlowe nadal będą istniały, ale sam model się będzie stopniowo przekształcał. - Nowych powstawać będzie już znacznie mniej, a te istniejące będą zyskiwały nowe funkcje, będą bardziej elastyczne i rozwiną się w stronę mini-miast - konkluduje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.