
- Design, który coraz wyraźniej nabiera wymiaru dyscypliny kulturotwórczej, kreując wartości nie tylko komercyjne, ale także symboliczne wydaje się jednym z istotnych elementów współczesnych korelacji zachodzących między globalnymi a lokalnymi tendencjami, z jakimi przyszło nam się mierzyć - uważa dr Monika Rydiger, jedna z kuratorek wystawy "Logika lokalności" w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie.
Lokalność staje się dziś kategorią wyraźnie obecną zarówno w dyskursie potocznym, jak i naukowym – zwłaszcza socjologicznym i kulturoznawczym. Szczególnego znaczenia nabiera ona w analizach badających procesy redefiniowania bądź konstruowania na nowo tożsamości narodowych, regionalnych, osobistych . Powrót do lokalnych tradycji i zwyczajów, regionalnych potraw, rękodzieła, słownictwa to z jednej strony wyraz poszukiwania ciągłości, stałości w czasach płynnej egzystencji (jak określa ją Zygmunt Bauman), z drugiej zaś – strategia podkreślania odrębności w obawie przed globalnym ujednoliceniem. W tego rodzaju uwarunkowania wpisuje się współczesny design.
Deyan Sudjic, dyrektor The Design Museum w Londynie, brytyjski krytyk designu i architektury, przyznaje, że „dizajn to język, którego społeczeństwo używa do tworzenia przedmiotów przedstawiających jego cele i wartość. Może być używany cynicznie, w sposób manipulatorski, albo twórczo i z określonym zamiarem. Dizajn to język ułatwiający zdefiniowanie lub zasygnalizowanie wartości. […] Dizajn może się także stać środkiem tworzenia poczucia tożsamości – obywatelskiej, zbiorowej czy osobistej” .
Kategorie miejsca, nie-miejsca, lokalności wciąż zajmują ważną pozycję w dzisiejszej myśli kulturowej. Design, który coraz wyraźniej nabiera wymiaru dyscypliny kulturotwórczej, kreując wartości nie tylko komercyjne, ale także symboliczne, społeczne i polityczne, wydaje się jednym z istotnych elementów współczesnych korelacji zachodzących między globalnymi a lokalnymi tendencjami, z jakimi przyszło nam się mierzyć .
- fragmenty tekstu z katalogu wystawy "Logika lokalności. Norweski i polski współczesny design" w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dyrektor Zarządzający, Architekt Estudio Lamela Polska
Właściciel, Architekt Studio S - Biuro Architektoniczne Michał Szymanowski
Założyciel, Architekt KWK Promes
Partner, Architekt Sud Architectes Polska
Współwłaściciel, Architekt Ultra Architects
Współwaściciel, Architekt Ultra Architects