REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

JSK Architekci o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: Projektując bryłę, już dziś trzeba myśleć o powiększaniu się tego obiektu

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 10 wrz 2019 13:43
JSK Architekci o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: Projektując bryłę, już dziś trzeba myśleć o powiększaniu się tego obiektu
Mariusz Rutz, współzałożyciel JSK Architekci

37 km na zachód od Warszawy, 3 tys. ha, docelowo ok. 100 mln pasażerów rocznie - tak w kilku liczbach wygląda na dziś dzień projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w Baranowie, pomiędzy stolicą a Łodzią. Co o tak gigantycznej inwestycji infrastrukturalnej myśli Mariusz Rutz, współzałożyciel JSK Architekci - pracowni, która lubuje się w projektowaniu lotnisk i stadionów?

REKLAMA

CPK, jak Pan wspomniał, to mnóstwo połączeń kolejowych. Co wnosi ten aspekt to projektowania?

Kluczowe jest, że zdecydowaliśmy się na wielki hub transportowy z gigantyczny potencjałem i to jest bardzo dobra informacja. Połączenie dużej liczby możliwych transportów w jednym megawęźle to odpowiednie myślenie. Warto przy tej okazji pamiętać jednak, że taka skala inwestycji potrzebuje specjalnego ujęcia. A konkretnie masterplanu dla CPK, czyli strategicznego dokumentu dotyczącego nowego portu. W nauce zarządzania jest to jeden z najistotniejszych elementów strategicznych dających menedżerom instrument do realizacji procesu inwestycji, zakupów, projektowania itp. Będzie to zatem jedno z pierwszych, fundamentalnych zestawień szeregu danych nadających precyzujące ramy jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych Polski nadchodzących lat. Dlatego opracowanie go wymaga wiedzy i doświadczenia, a partner jakiego wybierze w tym procesie spółka CPK powinien spełniać szereg wyśrubowanych kryteriów merytorycznych. Dadzą one gwarancję przygotowania profesjonalnego i bezstronnego studium, na którym spółka CPK będzie mogła bezwarunkowo opierać się w czasie zarządzania procesem inwestycyjnym nowego lotniska w Baranowie.

Spółka CPK ogłosiła właśnie tzw. konsultacje wymagań strategicznych dla portu. To bardzo potrzebny krok. Moim zdaniem właśnie na ich bazie powinien być konstruowany masterplan.

Pamiętam doskonale kiedy przed UEFA EURO 2012, na które firma JSK Architekci, którą zarządzam zaprojektowała dwa stadiony i dwa terminale portów lotniczych, w spółce PL2012, powołanej przez rząd do nadzorowania procesu przygotowań do tego spektakularnego turnieju, przygotowano szczegółowy masterplan dochodzenia do realizacji ważnych projektów sportowo-infrastrukturalnych do chwili pierwszego gwizdka turnieju. Bez tego dokumentu proces zostałby zdecentralizowany, stałby się chaotyczny i niepewny do zrealizowania na czas. Ubranie go w ramy masterplanu nadało przygotowaniom rytm i wagę, a przestrzeganie harmonogramu stało się nieuniknione, bo wszystkie opóźnienia od razu wyświetlały się w umownym czerwony kolorze. Także inwestycje kolejowe, bardzo istotne w tym założeniu strategicznym, powinny być w tym dokumencie ujęte.

Załóżmy, że CPK to wyłącznie lotnisko wraz z infrastrukturą. Jak powinna zostać ukształtowana bryła? A jeśli przyjmiemy, że wokół CPK wyrośnie miasto – wtedy forma powinna wyglądać inaczej?

Bryła nie jest i nie może dzisiaj być kluczowy wyznacznikiem tego obiektu. Bez wątpienia musi być oparta o aktualne trendy, ale jakie one dokładnie będą za kilka lat kiedy rozpocznie się jej projektowanie, tego dzisiaj nie wiemy. Dzisiaj istotne wydaje się przede wszystkim takie obmyślenie funkcjonalności, aby obie kluczowe obszary lotniska: airside i landside były przemyślane, wielofunkcyjne i wygodne. Musimy tu mieć do czynienia z połączeniem usług, komunikacji, stref relaksu i handlu, a do tego oczywiście atrakcyjnie zaprojektowaną funkcję lotniskową. Bez wątpienia również istotne jest zaprojektowanie bryły tego obiektu w taki sposób, aby można było ją rozbudować, podobnie jak liczbę pasów startowych, stanowisk postojowych czy innych obiektów infrastruktury lotniskowej.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.