REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia

  • Autor: Anna Liszka / PropertyDesign.pl
  • 21 lut 2019 08:57
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski i projekt dla Comforty fot. Ernest Winczyk
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia
Krystian Kowalski: My, projektanci mamy jeszcze wiele do powiedzenia

Zmierzam od dłuższego czasu w obranym kierunku, który konsekwentnie realizuję. Chodzi o to, żeby być coraz lepszym w tym co się robi. Nie muszę konkretnie planować, bo kierunek mam ściśle określony, dla mnie to kierunek profesjonalizm - mówi Krystian Kowalski, projektant, założyciel pracowni Krystian Kowalski Industrial Design.

REKLAMA

W 2018 roku został pan okrzyknięty Designerem Roku przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. W uzasadnieniu napisano: „Dobre wzory wyrobów masowej produkcji są wartością gospodarczą. Dobre wzory są również wartością kulturową”. Czy to było dla pana zaskoczenie?

Nie spodziewałem się wyróżnienia, ani o nie nie zabiegałem. Staram się robić swoją pracę i cieszę się, że moje projekty spotykają się z uznaniem. Odczuwam satysfakcję, że moja praca została zauważona. Uważam, że dużą rolę w moim wyróżnieniu odegrały takie projekty chociażby jak fotel Oyster dla marki Comforty czy zestaw mebli Grace dla marki MDD. I tak Grace zdobywa kolejne nagrody na świecie, tym samym robiąc małe zamieszanie na rynku. Jest rozpoznawalnym produktem, co ważne kojarzonym zarówno z marką, jak i z moją osobą. Dobre produkty generują zysk i rozpoznawalność. Sukces firmy jest przez produkt, i ja właśnie tak rozumiem swoją rolę.

Czy sukces można zaprojektować?

Myślę, że tak, choć nie wiem ile osobom się to naprawdę udało. Patrząc retrospektywnie na kariery zawodowe projektantów, nie na swoją własną, to można spróbować zdefiniować pewne elementy, które zeskalowały biznes projektowy. Na pewno nie powinno się poddawać trendom. To oczywiście silna pokusa dla projektantów, aby podążać według tendencji dobrze sprzedających się w prasie czy też wizerunkowo. Ale wpisanie aktualnego trendu w projekt, kompletnie może się nie przełożyć na biznes, bo za tym nie pójdą konkretne zlecenia.

Nie tracę energii na pogoni za trendami, ale wnikliwie analizuję, co można zrobić w ramach projektowania z konkretną firmą na różnych poziomach. Dla mnie zawsze punktem wyjścia do działań jest produkt. Produkt jest inspiracją - jak o nim opowiadać, jak budować wizerunek i skojarzenia z marką. I to daje zmierzalny efekt.

Współpracuje pan z różnymi markami meblarskimi. Na ile można rzeczywiście to pogodzić i na ile projektant może być elastycznym?

Należy uszanować własną wypracowaną filozofię i kierunek, w którym podąża marka, i spróbować "rezonować", co nie zawsze musi oznaczać 100-procentowej zgodności. Czasem warto też zaskoczyć i spróbować zaproponować, coś nowego. To może być eksperyment, pewnego rodzaju pobudzenie nowej funkcji czy estetyki mebla, a nawet trochę jej negacja. Jednak zawsze trzeba uwzględnić w jakich obszarach funkcjonuje marka, co może się sprawdzić i z taką świadomością wchodzić w nowy projekt. Nie ma znaczenia ego projektanta, musi to być wynik przemyśleń, tego co się dzieje na rynku, co można wnieść nowego i jak otworzyć tym samym na nowe markę.

Zawsze szukam i dążę do tego, aby wnieść coś nowego do firmy. Nie chodzi o odkrywanie innowacji, dla mnie zresztą to wyświechtane słowo, czy w ógole odkrywania na siłę. Rozumiem to poprzez wprowadzanie takich elementów, które spowodują, że produkt będzie lepszy w kontekście marki.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.