REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Kto pierwszy zaadoptuje BIM, ten zyska przewagę konkurencyjną

  • Autor: propertynews.pl
  • 11 maj 2018 10:10
Kto pierwszy zaadoptuje BIM, ten zyska przewagę konkurencyjną
dr inż. Bartosz Zamara, Operations Manager Europtima fot. mat. prasowe

Building Information Modeling – to temat raczkujący w Polsce zarówno w sektorze prywatnym jak i publicznym. Eksperci przewidują, że może zrewolucjonizować podejście do projektów biurowych. Narzędzie wykorzystali studenci Politechniki Warszawskiej do zaprojektowania Przejścia nad Trasą Łazienkowską, Kampusu Nowych Technologii oraz Centrum Kongresowego. Patronem Głównym efektów projektu na Wydziale Zarządzania Politechniki Warszawskiej jest Europtima. – Ten międzywydziałowy projekt pokazuje jak wiele korzyści przynosi BIM uczelni, wspierając proces kształcenia przyszłych inżynierów, jak i samej branży. Świadomość zalet tego rozwiązania w Polsce wciąż jest niska. My jako Europtima staramy się to zmienić przez kształtowanie świadomości naszych klientów oraz ciągłe podnoszenie własnych kompetencji w interesującym nas obszarze procesu inwestycyjnego – mówi dr inż. Bartosz Zamara, Operations Manager Europtima.

REKLAMA

Jaką przyszłość ma BIM w Polsce?

BIM w Polsce jest i już nigdzie sobie nie pójdzie. Uważam, że kto pierwszy go zaadoptuje ten zyska przewagę konkurencyjną. Dotyczy to również fragmentarycznego wykorzystania elementów BIMu, często dostępnych w trakcie realizacji inwestycji, jako oddolnej inicjatywy uczestników procesu. Pozawala to na zbieranie doświadczeń i budowanie kompetencji mimo braku uczestnictwa w pełnym, sformalizowanym procesie inwestycyjnym prowadzonym zgodnie z założeniami metodyki BIM.

Na jakim etapie jest Polska w procesie wdrażania tego rozwiązania?

Jeśli mówimy o inwestycjach publicznych jest to temat raczkujący, ale świadomość korzyści płynących z tego rozwiązania jest coraz większa, co ma wyraz we wdrożeniach pilotażowych np. w GDDKiA. Także w sektorze prywatnym temat raczkuje. Brak świadomości po stronie inwestorów uniemożliwia im wykorzystanie szerokiego spektrum synergii, które daje im BIM. Posiadanie obszernej bazy danych (geometrycznych i niegeometrycznych), budowanej w ciągu realizacji obiektu stanowi ogromną wartość na etapie eksploatacji. Natomiast budowa modelu 3D daje szereg możliwości wykorzystania w takich obszarach jak planowanie kosztów, harmonogramowanie (czyli BIM 4 i 5D). Jednak model 3D i odpowiednie narzędzia umożliwiają i ułatwiają podejmowanie kluczowych decyzji w trakcie projektowania i realizacji czy wreszcie marketing i sprzedaż. Wynikało by z tego, że inwestorzy rozpatrują inwestycje krótkoterminowo, zależy im na sprzedaniu budynku i nie są zainteresowani szerszym spojrzeniem na cykl jego życia, a BIM traktują jako dodatkowy koszt obciążający budżet. Osobiście znam w Warszawie tylko jedną inwestycję, która jest prowadzona przy pomocy BIM i to w wymiarze podstawowym, natomiast celem dewelopera było posiadanie kompletnej dokumentacji powykonawczej. Można zaryzykować stwierdzenie, że propagowanie BIMu sprowadza się do podnoszenia świadomości i uświadamiania uczestnikom procesu inwestycyjnego korzyści, które BIM oferuje niejako przy okazji.

Czy to podejście zmieni się w najbliższym czasie?

Przed nami do wykonania dużo pracy w zakresie edukacji klientów. Jako Europtima zapraszamy naszych klientów do udziału w szkoleniach w których sami bierzemy udział, aby mieć pewność, że rozmawiamy tym samym językiem. Pokazujemy, że chociaż wdrożenie BIM wiąże się z kosztami, to warto adoptować ten system świadomie, aby na siebie zapracował.

Z drugiej strony widoczne jest pośród klientów poszukiwanie informacji na temat metody, co jest dobrym znakiem.

BIM jest narzędziem, które ma ogromny potencjał w obszarach pozornie niezwiązanych bezpośrednio z projektowaniem i budowaniem. Niektórzy inwestorzy mieszkaniowi stosują wirtualną rzeczywistość do promocji swoich inwestycji. Tu ujawnia się jedna z synergii jaką daje nam BIM. Posiadanie modelu 3D stworzonego przez architekta, pozwala obniżyć koszty przygotowania projekcji w wirtualnej rzeczywistości na cele sprzedaży.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.