REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ku idei miasta zwartego

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 25 lut 2019 13:02
Ku idei miasta zwartego
Gdańsk, fot. unsplash
Ku idei miasta zwartego

Trójmiasto w ciągu ostatnich lat przezywa jeden z najbardziej intensywnych okresów swojego rozwoju, także w sensie urbanistycznym. Realizowanych jest cały szereg projektów o różnej skali i znaczeniu, zagospodarowywane są obszary lezące odłogiem od czasów wojny, a tereny poprzemysłowe stają się miejscem lokalizacji nowych zespołów mieszkaniowych i usługowych. - Nie oznacza to jednak iż proces rozwoju Trójmiasta się dopełnia. Wręcz przeciwnie, pojawiają się nowe wyzwania i nowe koncepcje rozwoju - mówi Piotr Lorens, kierownik Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich.

REKLAMA

Współczesne miasta przeżywają dziś renesans - inwestycje pojawiają się jak grzyby po deszczu, a budżet obywatelski staje się coraz bardziej pożądaną formą ingerowania mieszkańców w wygląd miejsca, w którym żyją. Z jakimi największymi urbanistycznymi wyzwaniami mierzy się dziś Trójmiasto?

Piotr Lorens: W kontekście Trójmiasta - metropolii obejmującej co najmniej osiem miast różnej wielkości i znaczenia, zlokalizowanych w dość trudnych warunkach topograficznych - jednym z największych wyzwań jest integracja organizmu metropolii. Dotyczy to zarówno struktury urbanistycznej jak i sieci transportowej. Oznacza to konieczność zbudowania przemyślanej polityki rozwoju na szczeblu metropolitalnym, do której wciąż nam jeszcze daleko. Koniecznym jest także rozbudowa i integracja sieci transportu publicznego.

Kolejnym zagadnieniem, z którym zmaga się większość miast metropolii, jest odnowa / transformacja struktur zurbanizowanych, w tym procesy rewitalizacji obszarów zdegradowanych. Zauważyć trzeba iż wiele dobrych, interesujących projektów zostało już wdrożonych, jak np. rewitalizacja Letnicy, Dolnego Miasta, Dolnego Wrzeszcza, Sopotu czy Chyloni w Gdyni. Podobnie, podjęto procesy odnowy obszarów poprzemysłowych czy powojskowych - przykładem są tu projekt Garnizon czy Browar w Gdańsku. Nie mniej jednak  wciąż jeszcze wiele jest do zrobienia. W szczególności dotyczy to dzielnic peryferyjnych, jak np. Stogi czy Orunia w Gdańsku czy Obłuże w Gdyni. Podobnie, sporym wyzwaniem stanie się wypracowanie finalnego sposobu zagospodarowania Młodego Miasta czy Polskiego Haka w Gdańsku,a le także Przeróbki czy Nowego Portu.

Istotnym zagadnieniem jest także wykorzystanie urbanistycznego potencjału rozbudowy układu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W tym wypadku mamy do czynienia z nowo zbudowaną linią kolejową, łączącą Dolny Taras Metropolii z lotniskiem oraz z ośrodkami regionalnymi - w tym z Kartuzami i (w przyszłości) innymi miastami (jak Kościerzyna, Bytów, Chojnice). Niewątpliwy sukces tego przedsięwzięcia stawia przed władzami lokalnymi i regionalnymi zadanie zbudowanie spójnej polityki wykorzystania potencjału wiążącego się ze stacjami zlokalizowanymi wzdłuż tej linii. Dotyczy to zarówno możliwości rozwoju struktur mieszkaniowych ale i centrów usługowych czy miejsc pracy.

Ostatnim wreszcie z najważniejszych kwestii jest zagospodarowanie stref okołoportowych w Gdańsku i Gdyni, ale także - realizacja nowych pirsów i terenów składowych w ramach nadsypywanych terenów w głębi Zatoki Gdańskiej. Tzw. Port Centralny w Gdańsku oraz rozbudowa Portu Zewnętrznego w Gdyni sa realnie rozważanymi obecnie projektami. Wiąże się z tym intensyfikacja zagospodarowania ich zaplecza,w tym np. dalszy rozwój strefy centrum dystrybucyjno - logistycznego w Gdańsku. Z ta kwestią wiąże się także potrzeba rozbudowy układu komunikacji kołowej i kolejowej obsługującej te oba dynamicznie rozwijające się porty.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.