REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Lokalizacja, design czy otoczenie biurowca. Jak przyciągnąć najemcę?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 09 sie 2017 10:48
Lokalizacja, design czy otoczenie biurowca. Jak przyciągnąć najemcę?
Monika Hryniewicz, Real Estate Leasing Manager w firmie OPG Property Professionals fot. mat. prasowe

Przed laty utarło się, że przy wyborze nowego biura najemca kieruje się trzema podstawowymi czynnikami: lokalizacją, lokalizacją i jeszcze raz lokalizacją. Czy dziś, w dobie coraz mocniej rozwijającego się w Polsce rynku nieruchomości, ta żartobliwa anegdota ma jeszcze rację bytu? O tym opowiada Monika Hryniewicz, Real Estate Leasing Manager w firmie OPG Property Professionals.

REKLAMA

Jakie udogodnienia najsilniej przyciągają dziś najemców do biur?

Duzi najemcy najczęściej wymagają parkingu, klimatyzacji, szybkich wind, systemu bezpieczeństwa i kontroli dostępu czy inteligentnie sterowanych instalacji ogrzewania, wentylacji i oświetlenia. Dla firm technologicznych liczy się szybki światłowód i podłoga techniczna, która pozwoli na swobodne zaaranżowanie open space’ów. Rośnie potrzeba wydzielonych akustycznie miejsc do spotkań lub pracy w skupieniu. Dziś umożliwia to nie tylko przemyślany plan pomieszczeń, ale też nowoczesne meble i elementy wyposażenia. Z naszych doświadczeń wynika, że pracownicy coraz bardziej doceniają też energooszczędne technologie i zielone rozwiązania. Dlatego też w realizowanym przez nas projekcie Teal Office w Łodzi uwzględniliśmy stacje do ładowania samochodów elektrycznych, prysznice dla osób dojeżdżających do pracy rowerem oraz dach zielony, na którym wydzielimy miejsce na domki dla owadów dziko żyjących.

Mówimy teraz o projektach nowych, realizowanych od podstaw. Branża nieruchomości nie działa jednak w próżni – wszystkie budynki z czasem się starzeją i odczuwają zmiany w strukturze popytu i podaży. Jak właściciel takiego obiektu może minimalizować ryzyko pustostanów?

Tutaj najmocniej uwidocznia się rola zarządzającego nieruchomościami, lub szerzej – aktywami. Jego zadaniem jest obserwacja ruchu na rynku nieruchomości i najemców oraz sprawna adaptacja do nowych warunków i klimatów. Aby odzyskać rentowność budynku, czasem niezbędna jest jego rekomercjalizacja. Tak postąpiliśmy w przypadku projektu Orange Plaza. Budynek otwarty jako centrum handlowe, dziś z powodzeniem pełni funkcję biurową, dedykowaną branży finansowej i ubezpieczeniowej.

Co stało za decyzją o zmianie funkcji budynku?

Złożyły się na to dwa czynniki. Po pierwsze, sektor usług zaczął wówczas swój triumfalny marsz w kierunku Łodzi, a to oznaczało rychły wzrost popytu na lokale biurowo-usługowe. Po drugie, i w sumie najważniejsze, nadchodzący trend na rynku zbiegł się w czasie z oddaniem do użytku Galerii Łódzkiej – jednego z największych centrów handlowych w mieście, które miało zdominować handel w tej części miasta. Zamiast podążać za nieopłacalną strategią najmu i ciąć stawki najmu, postanowiliśmy wykorzystać wysoki standard budynku oraz bezpośrednie sąsiedztwo infrastruktury administracyjnej, biznesowej i hotelowej. Za sprawą nowych udogodnień, w tym pełnej instalacji ICT, światłowodu i przeszkleń w konstrukcji dachu, Orange Plaza okazało się świetną lokalizacją dla biur, banków i firm z sektora finansowego.

Wspomniała Pani o otoczeniu. Coraz więcej uwagi poświęca się dziś nie tylko samemu budynkowi, ale też jego bezpośredniemu sąsiedztwu, które może wpływać na atrakcyjność pracy w danym miejscu. Czy najemcy zwracają na to uwagę?



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.