REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Lokalizacja, design czy otoczenie biurowca. Jak przyciągnąć najemcę?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 09 sie 2017 10:48
Lokalizacja, design czy otoczenie biurowca. Jak przyciągnąć najemcę?
Monika Hryniewicz, Real Estate Leasing Manager w firmie OPG Property Professionals fot. mat. prasowe

Przed laty utarło się, że przy wyborze nowego biura najemca kieruje się trzema podstawowymi czynnikami: lokalizacją, lokalizacją i jeszcze raz lokalizacją. Czy dziś, w dobie coraz mocniej rozwijającego się w Polsce rynku nieruchomości, ta żartobliwa anegdota ma jeszcze rację bytu? O tym opowiada Monika Hryniewicz, Real Estate Leasing Manager w firmie OPG Property Professionals.

REKLAMA

Jakie udogodnienia najsilniej przyciągają dziś najemców do biur?

Duzi najemcy najczęściej wymagają parkingu, klimatyzacji, szybkich wind, systemu bezpieczeństwa i kontroli dostępu czy inteligentnie sterowanych instalacji ogrzewania, wentylacji i oświetlenia. Dla firm technologicznych liczy się szybki światłowód i podłoga techniczna, która pozwoli na swobodne zaaranżowanie open space’ów. Rośnie potrzeba wydzielonych akustycznie miejsc do spotkań lub pracy w skupieniu. Dziś umożliwia to nie tylko przemyślany plan pomieszczeń, ale też nowoczesne meble i elementy wyposażenia. Z naszych doświadczeń wynika, że pracownicy coraz bardziej doceniają też energooszczędne technologie i zielone rozwiązania. Dlatego też w realizowanym przez nas projekcie Teal Office w Łodzi uwzględniliśmy stacje do ładowania samochodów elektrycznych, prysznice dla osób dojeżdżających do pracy rowerem oraz dach zielony, na którym wydzielimy miejsce na domki dla owadów dziko żyjących.

Mówimy teraz o projektach nowych, realizowanych od podstaw. Branża nieruchomości nie działa jednak w próżni – wszystkie budynki z czasem się starzeją i odczuwają zmiany w strukturze popytu i podaży. Jak właściciel takiego obiektu może minimalizować ryzyko pustostanów?

Tutaj najmocniej uwidocznia się rola zarządzającego nieruchomościami, lub szerzej – aktywami. Jego zadaniem jest obserwacja ruchu na rynku nieruchomości i najemców oraz sprawna adaptacja do nowych warunków i klimatów. Aby odzyskać rentowność budynku, czasem niezbędna jest jego rekomercjalizacja. Tak postąpiliśmy w przypadku projektu Orange Plaza. Budynek otwarty jako centrum handlowe, dziś z powodzeniem pełni funkcję biurową, dedykowaną branży finansowej i ubezpieczeniowej.

Co stało za decyzją o zmianie funkcji budynku?

Złożyły się na to dwa czynniki. Po pierwsze, sektor usług zaczął wówczas swój triumfalny marsz w kierunku Łodzi, a to oznaczało rychły wzrost popytu na lokale biurowo-usługowe. Po drugie, i w sumie najważniejsze, nadchodzący trend na rynku zbiegł się w czasie z oddaniem do użytku Galerii Łódzkiej – jednego z największych centrów handlowych w mieście, które miało zdominować handel w tej części miasta. Zamiast podążać za nieopłacalną strategią najmu i ciąć stawki najmu, postanowiliśmy wykorzystać wysoki standard budynku oraz bezpośrednie sąsiedztwo infrastruktury administracyjnej, biznesowej i hotelowej. Za sprawą nowych udogodnień, w tym pełnej instalacji ICT, światłowodu i przeszkleń w konstrukcji dachu, Orange Plaza okazało się świetną lokalizacją dla biur, banków i firm z sektora finansowego.

Wspomniała Pani o otoczeniu. Coraz więcej uwagi poświęca się dziś nie tylko samemu budynkowi, ale też jego bezpośredniemu sąsiedztwu, które może wpływać na atrakcyjność pracy w danym miejscu. Czy najemcy zwracają na to uwagę?



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY