REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 27 gru 2016 13:00
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała, fot. PTWP
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość
Łukasz Zagała: Nowa architektura ma wzmocnić wartości, które budowały śląską tożsamość

Mieliśmy świadomość, że projektując najwyższy budynek Katowic, chcąc nie chcąc, stanie się on dominantą. Najważniejsze było jednak nadanie obiektowi takich rysów, które pozwoliłyby utrwalić cechy charakterystyczne dla naszego rozumienia i postrzegania Śląska dziś - mówi Łukasz Zagała, architekt i współwłaściciel studia projektowego Medusa Group, które zaprojektowało katowicki kompleks .KTW.

REKLAMA

Bryła .KTW może przywodzić na myśl okoliczne budynki Muzeum Śląskiego, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Międzynarodowego Centrum Kongresowego, ustawione jeden na drugim i nieco przesunięte względem siebie. - W warstwie symbolicznej nawiązuje do śląskiego etosu pracy, definiowanego przez sumienność, uczciwość i skromność. Nic w niej nie zostało stworzone na pokaz, a jednak wyraża sobą pewien pomysł i fantazję. – nadmienia Łukasik. Architekt ma nadzieję, że nowa architektura wzmocni utrwalone wartości, te, które budowały śląską tożsamość i ukształtowały charakter żyjących tu ludzi.

- Jako projektanci jesteśmy głęboko przekonani, że tak ważna dominanta przestrzenna jaką jest Spodek źle zniósłby kolejny obiekt na rzucie koła czy elipsy. Wykorzystanie miękkich linii osłabiłoby jego spektakularność. Dowodem na to są rozstrzygnięcia konkursów na okoliczne budynki: Muzeum Śląskie, NOSPR czy MCK. Wszystkie one są kompozycjami prostopadłościanów, postanowiliśmy wykorzystać to jako jedną z inspiracji projektowych – podkreśla Zagała.

Budynki tej skali, stojące na przecięciu kluczowych osi miasta, staną się ważnym znakiem przestrzennym Katowic. Trudno więc nie myśleć o inwestycji .KTW inaczej jak o dominancie. Choć zamysłem architektów nie było kreowanie nowego symbolu miasta, ma nim pozostać nadal Spodek. -  Najważniejsze było jednak nadanie obiektowi takich rysów, które pozwoliłyby utrwalić cechy charakterystyczne dla naszego rozumienia i postrzegania Śląska dziś. Budynek miał być zatem prosty, fajny, miał niczego nie udawać, a jednocześnie nie mogło zabraknąć mu pewnego pazura, energii i dynamiki. Ten efekt mogliśmy uzyskać jedynie poprzez proste, pragmatyczne i szlachetne bryły poruszone względem siebie. Nie jest to jednak w żadnym razie nowy symbol miasta i sadzę, że jest to czytelne - zauważa architekt.

Geneza tego projektu to próba znalezienia współczesnej formy odpowiadającej funkcji, jaką mają pełnić te budynki, w sposób prosty, ale nie pozbawiony sensu. - Mam nadzieję, że dla innych równie czytelne jak dla nas będzie pewne balansowanie na granicy klasycznego pojmowania kompozycji. Chcieliśmy przez to podkreślić etap przemian, w jakim znalazły się Katowice, jak mocne siły związane z rozwojem nowych technologii, potencjałem firm i pracujących tu ludzi wpływają na współczesny obraz miasta - podkreśla architekt.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY