REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 08 mar 2018 09:00
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości
Magdalena Gazur: Manufaktura w Bolesławcu to element naszej narodowej tożsamości

- Bolesławiec z przeszłości czerpie wszystko. Tradycyjne metody wytwarzania, wiedzę i doświadczenie pracowników, którzy spędzili całe życie pracując z ceramiką bolesławiecką. Na tym opiera się cały kręgosłup Manufaktury. Bez tego nie byłoby wartości dodanej. Dopiero na tych fundamentach można budować coś wartościowego - mówi Magdalena Gazur, projektantka Manufaktury w Bolesławcu. Artystka opowiedziała nam nieco o przeszłości, teraźniejszości i planach na przyszłość bolesławieckiej fabryki.

REKLAMA

Property Design: Historia bolesławieckiej ceramiki sięga 700 lat wstecz. Jak marka z takim rodowodem odnajduje się w dzisiejszych czasach?

Magdalena Gazur: Rzeczywiście tradycja bolesławieckiej ceramiki sięga daleko w głąb historii samego miasta. Już w źródłach z XIV wieku pojawiają się wzmianki o bolesławieckich garncarzach. Dlatego cieszy fakt, że współczesnym wytwórcom, którzy przejęli ceramiczny kunszt i wiedzę oraz umiejętności po naszych niemieckich sąsiadach, udało się utrzymać i kontynuować tradycyjne elementy produkcji wyrobów kamionkowych. Niemiecka ceramiczna szkoła, powstała pod koniec XIX w na terenie Bolesławca, wykształciła wielu znamienitych rzemieślników i artystów. Część cennej wiedzy udało się im przekazać swoim następcom, co zaowocowało tak silnym rozwojem ceramicznych wytwórców. Warto sobie uświadomić, że na terenach Bolesławca znajduje się około 23 zakładów produkujących w duchu bolesławieckiej ceramiki. Trzy wiodące z nich, do których należy Manufaktura, wyznaczają trendy produkcyjne. Każdy z tych zakładów prowadzi produkcję według własnego języka i specjalizacji. Manufaktura postawiła na rozwój w duchu nowoczesnego wzornictwa przemysłowego, zapraszając do współpracy projektantów, prezentując swoje prace na festiwalach związanych z designem, odwiedzając międzynarodowe targi, szukając nowych rozwiązań opartych o tradycję przełożoną na współczesny język. Ten rodzaj działania jest nam najbliższy, a zarazem mocno wyróżnia naszą markę, promując jednocześnie nowoczesne wzornictwo i polskich projektantów.

Ile zatem Bolesławiec czerpie z przeszłości, a ile z teraźniejszości?

Z przeszłości czerpie wszystko. Tradycyjne metody wytwarzania, wiedzę i doświadczenie pracowników, którzy spędzili całe życie pracując z ceramika bolesławiecką. Na tym opiera się cały kręgosłup Bolesławca. Bez tego nie byłoby wartości dodanej. Dopiero na tych fundamentach można budować coś wartościowego. Wznoszenie tego pomostu pomiędzy przeszłością, a teraźniejszością staje się wówczas najbardziej fascynującym elementem w pracy z tą materią.

Skąd pochodzą inspiracje? Muszą mieć polski rodowód, czy też sięgacie po natchnienie do innych krajów?

Inspiracje pochodzą z wielu źródeł. Kiedy zaczęłam pracę ponad 5 lat temu w Manufakturze, gotowa była pierwsza „przemyślana” kolekcja. Pojawił się produkt, który nawiązał dialog z polskim, „nowym” odbiorcą. Złamanie kanonu kobaltowych dekoracji i wyjście z pełną paletą barw na wyrobach, stało się początkiem dyskusji na temat Bolesławca nowej generacji. Kolekcja KOLORLOVE rozpędziła machinę kolejnych pomysłów i z roku na rok doświadczenie pokazało nam, że projektowanie nie polega tylko na szukaniu inspiracji, choć oczywiście są one istotne, ale wymaga też wielu innych składowych elementów. Nazwy produktu, pomysł na całość kolekcji, profesjonalne fotografie, uzupełniająca je opowieść dotycząca inspiracji i źródeł danych wyrobów – to wszystko jest bardzo istotne, a dodatkowo trzeba to pogodzić z technologią produkcji, jej ograniczeniami i specyfiką.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.