REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 01 lut 2018 09:00
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami
Maja Ganszyniec fot. mat. projekt.
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami
Maja Ganszyniec, prelegentka 4 Design Days: Projektowanie poza trendami

Ważne jest wpisywanie się w strumień projektowania i produkowania odpowiedzialnego, czyli produktów jakościowych, długotrwałych, uniwersalnych i przyjaznych środowisku - przekonuje Maja Ganszyniec. Projektantka weźmie udział w dyskusji o wzornictwie podczas 4 Design Days.

REKLAMA

Jako projektant wnikliwie obserwuje Pani to, co się dzieje na rynku. Jakie obecnie kierunki i trendy w projektowaniu mebli są dla Pani zdaniem najbardziej interesujące?

Projektowanie produktów zbliża się coraz bardziej do rynku mody. Mam na myśli coraz częściej i szybciej zmieniające się trendy stylistyczne. Szczególnie życie kolorów jest teraz krótsze niż kiedyś. „Sezon” trwa średnio trzy lata. Oczywiście różne rynki realizują trendy inaczej, w różnym tempie. Jednak sezonowość jest coraz bardziej zauważalna. Na tym tle jeszcze bardziej ważne jest projektowanie poza trendami, lub w tzw. mega-trendach. Wpisywanie się w strumień projektowania i produkowania odpowiedzialnego, czyli produktów jakościowych, długotrwałych, uniwersalnych, przyjaznych środowisku jest moim zdaniem nie tylko interesujące ale przede wszystkim konieczne.

Wydaj się, że polscy klienci - zarówno komercyjni, jak i prywatni w ostatnim czasie dojrzeli i coraz częściej oczekują dobrze zaprojektowanych produktów. Czy zauważa Pani wzrost świadomości i oczekiwań klientów? Czy na wprost tych oczekiwań wychodzą też producenci i projektanci? 

Rozwój rynków, klientów, producentów i produktów jest zjawiskiem naturalnym i można go u nas też na szczęście obserwować. Nadal rynek jest zróżnicowany, są na nim klienci oczekujący bardziej standardowych rozwiązań, przywiązani do stylistyki sprzed dekady, który nie zwracają większej uwagi na materiały czy standardy produkcji. Jest też rosnąca grupa klientów bardzo świadomych, poruszających się w świecie i standardach rynków o dłuższej tradycji niż nasza.

Myślę jednak, że znaczącą rolę edukacyjną odegrał na naszym rynku szwedzki gigant, który otwiera właśnie sklepy we wschodniej części Polski, dotychczas niezainteresowanej tym rodzajem produktu. To właśnie konkurencja spoza Polski zmienia standardy na naszym rynku masowym. Przyzwyczaja ogromną grupę ludzi do dobrze zaprojektowanych produktów w atrakcyjnych cenach, a to zmusza do ruchów i zmian inne firmy, działające w tym obszarze cenowym. To, że świadomie prowadzone marki oraz wszyscy projektanci zawsze próbują podnieść poziom wzorniczy produktów jest oczywiste.

Design włoski, hiszpański czy skandynawski tworzą rozpoznawalne brandy. Polska jest dużym producentem, mamy technologie i potencjał – nie mamy tylko marek. Wspominała Pani kiedyś, że: "Nie musimy być kolorową papugą, by wyróżnić się na świecie".  Jak możemy zatem konkurować oprócz oczywiście ceny?

Myślę, że każda nowo powstająca marka szuka wyróżników. Nie jest o nie łatwo, chyba, że ma się wyjątkowy materiał, technologię czy innowacyjny produkt. Ale większość produktów wytwarzana jest w pewnej gamie materiałów i wykończeń, w obowiązującej w czasach obecnych stylistyce. Wyróżnikiem bywa historia firmy czy jej lokalizacja. Większość tych historii jest kalkulowana i pisana uwzględniając to, co jest postrzegane jako atrakcyjne w Europie, bo o tym rynku mówię.

Polska nie ma historii, która budowała by atrakcyjny świat, jaki pojawia się przed oczami gdy słyszymy np. design skandynawski. Dopiero pracujemy na to, by pojawiać się w świadomości odbiorców jako wiarygodny i atrakcyjny kawałek Europy. Naszym wyróżnikiem na dziś jest konkurencyjna cena, to prawda. Jeżeli oprócz niej produkt jest dobrze zaprojektowany, jakościowo wykonany i obudowany wiarygodną, spójną marką, to ma szansę konkurować za granicą z markami ze średniej lub wyższej półki. By konkurować z największymi markami potrzeba jeszcze czasu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY