REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Marek Adamczewski: Design to innowacyjność

  • Autor: Archiconnect.pl
  • 22 kwi 2016 11:35
Marek Adamczewski: Design to innowacyjność
Marek Adamczewski, fot. IWP

O budowaniu innowacyjności przedsiębiorstw dzięki wzornictwu mówi prof. dr hab. Marek Adamczewski, prorektor ds. kształcenia i rozwoju Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

REKLAMA

Jaką wartością dla wzornictwa przemysłowego jest innowacyjność?

Design to innowacyjność. Można również powiedzieć, że bez designu trudno mówić o innowacyjności, oczywiście jeśli mówimy o produktach rynkowych. Zasada działa tu także na odwrót. Myślenie o designie bez innowacyjności wydaje się być nieporozumieniem. Cały design jest oparty na kreacji, na poszukiwaniu „nowego” i „otwartego”. W pewnym sensie można powiedzieć, że jest to tożsame, a już na pewno trzeba powiedzieć, że design i innowacyjność to pojęcia bardzo sobie bliskie.

Jak oceniłby Pan zatem innowacyjność wzornictwa przemysłowego w Polsce?

Trudno jest pokusić się o jednoznaczną ocenę. Są zakresy, w których jesteśmy zdecydowanie liderami, nie odbiegamy od świata. Jest grupa producentów, którzy po kontakcie z dobrym, skutecznym designem, nie wyobraża sobie już dalszej drogi rozwoju bez jego udziału. W Polsce jest kilkanaście grup projektowych, które są skuteczne, dużo wdrażają. Z drugiej strony, patrząc na ilość producentów, ilość produktów, ilość firm, które nie są innowacyjne, to równie prawdziwe byłoby stwierdzenie – najkrócej mówiąc – że jest bardzo źle. Procent przedsiębiorców, którzy wdrażają innowacyjne produkty, jest tragicznie niski. Jest nadzieja, że tę sytuację poprawi zastrzyk zewnętrznych pieniędzy.

Na polskim rynku, w coraz większym stopniu zwiększa się rola projektantów wzornictwa – nierzadko zresztą bardzo zdolnych. Czy polskie firmy potrafią wykorzystywać ich potencjał? I czy projektanci potrafią współpracować z inwestorami?

Udało mi się wprowadzić na rynek prawie 300 produktów. Wynika z tego, że trochę doświadczeń zebrałem, dlatego spokojnie mogę z Panem o tym rozmawiać. Potrzeba, tak jak wcześniej wspomniałem, szkoleń, warsztatów, spotkań i wiedzy. Potencjał rośnie, chęć jest bardzo wyraźna. Jak to teraz zrobić, by odnieść sukces, bo przecież duża ilość ludzi, tych sukcesów jednak nie odnosi. Duży odsetek producentów jest dalej na etapie myślenia, że designer jest od tego, żeby „zrobić ładnie”. W wielu przypadkach, gdy mówię producentom ile kosztuje kompletny projekt nowego produktu – są zdumieni.

Przeczytaj więcej: Innowacyjność to ważna część projektowania



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY