REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Mateusz Tański: Masz słabe nerwy? Nie myśl o byciu architektem

  • Autor: Anna Liszka, Propertydesign.pl
  • 01 paź 2015 11:17
Mateusz Tański: Masz słabe nerwy? Nie myśl o byciu architektem
fot. Mateusz Tański

Nie skończyli jeszcze 40., ale na swoim koncie mają już szeroko doceniane projekty. Czy w dzisiejszych realiach trudno osiągnąć sukces pytamy czołowych polskich architektów młodego pokolenia. Dziś odpowiada Mateusz Tański, właściciel pracowni Mateusz Tański & Associates.

REKLAMA

Wyzwań stojących przed młodym architektem jest bardzo wiele. Powtarzając za Zahą Hadid, architektura nie jest dziedziną dla ludzi o słabych nerwach, którzy chcą mieć łatwe i spokojne życie.

Każdy etap projektu stanowi spore wyzwanie, rozpoczynając od startu w konkursie w którym uczestniczy kilkudziesięciu lub kilkuset innych, często starszych architektów z całego świata. Jak już się uda wygrać projekt to jeszcze muszą się znaleźć pieniądze na jego realizację. Należy pamiętać o tym, iż średniej wielkości budynek kosztuje od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych. Nie jest to więc zawsze takie oczywiste. Mamy wokół bardzo wiele rozstrzygniętych konkursów, które nigdy nie weszły w fazę szczegółowego projektowania.

Jeżeli jednak te pieniądze już się znajdą, to istnieją setki zagadnień, małych i dużych bitew, które musimy stoczyć by nasza ciężko wypracowana koncepcja nie zamieniła się w niedorobione i nieudane dzieło. Tutaj niestety nie wszystko zależy od architekta, który w całym tym procesie nie jest ogniwem decydującym. Wiele zależy więc od umiejętności negocjacji oraz rozmowy z klientem.

Na koniec, po kilku lub nawet kilkunastu latach (bo tyle potrafi trwać budowa nawet najbardziej prestiżowych obiektów) gdy uda się wreszcie stworzyć coś co nas satysfakcjonuje, to trzeba nauczyć się przyjąć krytykę. I to przeważnie od osób nie mających pojęcia o trudnościach i specyfice tego długiego procesu, w który zaangażowane są duże pieniądze i masę ludzi.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY