REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 22 kwi 2015 13:07
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey
Prezentacja projektu Arnswalde VR odbyła się 14 marca w Choszcznie, fot. Odyssey
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey
O technologii wirtualnej rzeczywistości mówi Sebastian Sosnowski, Odyssey

Technologia wirtualnej rzeczywistości pozwala za pomocą gogli Oculus Rift przenieść się do zupełnie innego świata. Wartość takiej wizualizacji dla prezentacji architektury ma niewyobrażalny potencjał i może wywrócić o 180 stopni pracę projektanta.

REKLAMA

Projektem przełomowym w Polsce była rekonstrukcja przedwojennej, nieistniejącej już zabudowy Choszczna (dawniej Arnswalde) stworzona w technologii VR przez firmę Odyssey. To pierwsza na świecie tego typu rekonstrukcja miasta, która odkryła ogromny potencjał technologii VR dla architektów.

Jak zauważa Sebastian Sosnowski, grafik Odyssey przy projekcie „Arnswalde VR”, programy służące do projektowania architektury, silnie ukierunkowane na wsparcie CAD, zyskują coraz większą funkcjonalność pozwalającą na jednoczesną wizualizację projektów. Z drugiej strony, programy służące pierwotnie do tworzenia i realizowania grafiki 3D zyskują coraz większe wsparcie narzędziami CAD, pozwalając na podejmowanie w ich obrębie prób projektowania architektonicznego. W efekcie wizualizacja komputerowa staje się nieodzownym elementem samego procesu projektowania architektonicznego.

Grafik Odyssey wspomina, że początkowo wizualizacja architektoniczna opierała się na generowaniu obrazów 2D o różnym stopniu zbliżenia do fotorealizmu, w zależności od możliwości programu oraz zdolności jego użytkownika. - Proste wizualizacje można bez trudu wykonywać na podstawowych programach służących do projektowania architektonicznego - dodaje.

Kolejnym krokiem w postępie przy prezentacji projektów architektonicznych było wprowadzenie biernej animacji komputerowej. Sosnowski zaznacza, że tworzona jest ona poprzez generowanie poklatkowej sekwencji renderów. Dodaje, że implementacja narzędzi do jej tworzenia również jest już od dawna obecna we współczesnych programach projektowych. - W takim przypadku problemem przy tworzeniu animacji jest na ogół znaczne rozszerzenie projektowanego obszaru o dalsze plany i związane z tym problemy ich generalizacji - zauważa.

Trzecim krokiem tak wyznaczonej drogi pomiędzy projektem a jego wizualizacją jest budowa wirtualnego środowiska, w którym obserwator ma możliwość decydowania o wyborze kadru i kierunku obserwacji, poruszaniu się po nim, a nawet interakcji z wirtualnym środowiskiem. Grafik Odyssey podkreśla , że w tym przypadku wizualizacja architektoniczna najbardziej zbliża się do zagadnień tworzenia gier komputerowych.

- Projekt, jaki wykonaliśmy w przypadku „Arnswalde VR”, to właśnie taka forma wizualizacji architektonicznej. Chociaż część architektoniczna nie miała tutaj założeń stricte projektowych, a była jedynie mniej lub bardziej detaliczną rekonstrukcją, to przy jej realizacji użyty był pełen zestaw oprogramowania i technologii do przedstawienia obserwatorowi wirtualnej rzeczywistości z architekturą w roli głównej - mówi Sosnowski.

Wartość takiej wizualizacji dla prezentacji architektury ma niewyobrażalny potencjał. Zwłaszcza przy użyciu technologii pozwalającej na stereoskopowe widzenie, gdzie urzeczywistniane jest nie tylko poczucie otwartych przestrzeni, ale również wyjątkowa rzeczywistość przestrzeni ograniczonych, gdzie bliskość ścian pozwala na uwydatnienie paralaksowego postrzegania odległości. - Oba przypadki: prezentacja obiektów w otwartej przestrzeni  oraz wizualizacja indor - wyczerpują możliwości wizualizacji projektów architektonicznych - twierdzi Sosnowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.