REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Pawlak & Stawarski o tym, jak zaprojektować krzesło odpowiadające na dzisiejsze potrzeby estetyczne

  • Autor: Dobrzemieszkaj.pl
  • 21 cze 2017 13:36
Pawlak & Stawarski o tym, jak zaprojektować krzesło odpowiadające na dzisiejsze potrzeby estetyczne
Kolekcja mebli do siedzenia 1620. Projekt: Pawlak&Stawarski. Producent: Fameg

Ostatnio w Mediolanie premierę miał najnowszy projekt studia Pawlak & Stawarski – zaprojektowana dla firmy Fameg kolekcja siedzisk 1620. O projekcie opowiadają projektanci Bartłomiej Pawlak i Łukasz Stawarski.

REKLAMA

1620 – co kryje się pod tą nazwą?

Bartłomiej Pawlak: Niestety za tą nazwą nie kryje się nic romantycznego...

Łukasz Stawarski: ...ani żadna wygrana bitwa z kart historii :)

Bartłomiej Pawlak: To oznaczenie techniczne. 16 to rok wdrożenia, a 20 to nr modelu jaki powstał w danym roku.

Jak powstawał ten najnowszy projekt studia Pawlak & Stawarski. Co było ideą projektu, inspiracją, punktem wyjścia?

ŁS: W swoich projektach zawsze szukamy ciekawej „zasady”. Czegoś wyjątkowego w funkcjonowaniu produktu lub ciekawego konstrukcyjnego zabiegu. W przypadku rodziny 1620 stworzyliśmy nietypową, ażurową podstawę, wykonaną z drewna litego. Połączenie trzech elementów konstrukcji nóg o okrągłym przekroju w jednym miejscu, tworzy charakterystyczne wiązanie, a siedzisko i oparcie z giętej sklejki sprawiają wrażenie miękko zawieszonych nad stelażem, i swoją formą eksponują detale konstrukcyjne.

BP: Taka budowa elementów pozwala na wybarwianie osobno oparcia i siedziska oraz stelaża. Umożliwia to zestawianie kolorów i materiałów a w połączeniu z elementami tapicerowanymi otwiera drogę do dowolnego kreowanie charakteru mebla.

Co stanowiło największe wyzwaniem w trakcie realizacji tego projektu?

BP: W każdym projekcie w trakcie przekładania z wstępnych idei na rzeczywisty produkt pojawia się wiele problemów technicznych. Najdłużej jednak pracowaliśmy nad odpowiednimi krzywiznami siedziska i oparcia. Zależało nam na uzyskaniu płynnych, napiętych linii opisujących formy w nieoczywisty sposób. Wiązało się to z wielokrotnymi poprawkami i próbami. Tylko cierpliwość i precyzja Pana z wzorcowni odpowiedzialnego za nasze wzory pozwoliła wypracować odpowiednio delikatne linie sklejek. Kolejnym krokiem było przeniesienie wykonanego ręcznie wzoru na formę cyfrową. W projektowanych przez nas wzorach zawsze szczególnie ważne są dla nas proporcje i odpowiednie krzywizny, które działają niuansami i każda delikatna zmiana może zmienić charakter produktu. Przeniesienie wypracowanych na modelu linii do programu również wymagało dużo pracy.

ŁS: Wyzwaniem był sam temat, pierwszy raz projektowaliśmy siedzisko. To przedmiot bardzo człowiekowi bliski mentalnie i fizycznie, każdy posiada krzesło codziennie go widzi i używa. To produkt, którego walory użytkowe każdy może subiektywnie ocenić. Wystarczy usiąść aby zweryfikować decyzję projektanta. Dlatego poza estetyką i zabiegami formalnymi musieliśmy zwrócić szczególną uwagę na ergonomię.

Zaprojektowali Panowie niezwykle nowoczesne modele siedzisk dla firmy z ponad stuletnią tradycją, wykorzystującej tradycyjne rzemiosło gięcia drewna... Ile z tej „tradycji” odnajdziemy w najnowszej kolekcji?

ŁS: Nie uciekaliśmy się do interpretacji historycznych wzorów, chcieliśmy zaproponować krzesło odpowiadające na dzisiejsze potrzeby estetyczne. Korzystamy z tradycyjnej dla Famegu metody tworzenia elementów ze sklejki gięto-klejonej oraz odwołujemy się do charakterystycznych nóg o okrągłym przekroju, w celu stworzenia współczesnej odsłony siedziska. Detal w postaci łączenia trzech elementów w jednym miejscu jest interpretacją tradycyjnych metod konstrukcyjnych.

Przeczytaj więcej: Mediolańska premiera: najnowszy projekt studia Pawlak&Stawarski

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY