REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Peter Wirz: Design to ciągły ruch

  • Autor: ryneklazienek.pl
  • 10 paź 2019 11:25
Peter Wirz fot. mat. prasowe

Pochodzący ze Szwajcarii Peter Wirz stoi na czele studia projektowego Vetica, które stworzyło wiele znakomitych produktów dla branży łazienkowej, w tym dla marki Laufen. Rozmawiamy z nim o jego credo projektowym, innowacjach w łazience i cechach, jakich potrzebuje designer, aby osiągnąć sukces w tej niełatwej dziedzinie.

REKLAMA

Kiedy zajrzymy na stronę internetową Pana biura projektowego Vetica, pierwsze, co możemy przeczytać, to powiedzenie Heraklita „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. Czy to Pana motto? Dlaczego zmiana w designie ma tak duże znaczenie?

Dzisiejszy świat, bardziej niż kiedykolwiek, jest w ciągłym ruchu. Dlatego zmiana jest jego nieodłącznym towarzyszem. Każdy z nas się zmienia. Co więcej, także samo projektowanie cały czas ulega przemianom. To, co teraz widzimy, to całkowita, ogromna i radykalna zmiana myślenia o designie, który przestał być wyłącznie wiązany z estetyką, a stał się strategią wielu przedsiębiorstw i marek. Zarządzający firmami zrozumieli, że konsumenci potrzebują zmiany, że design pozwala dostrzec, czy znamy naszych klientów, czy bierzemy pod uwagę ich potrzeby, czy umiemy im wyjść naprzeciw.

Dla nas, projektantów, to oczywiście krok w bardzo dobrym kierunku – czyż nie tym zajmujemy się i marzymy od setek lat, umieszczając zawsze w centrum uwagi produkt i jego funkcjonalność dla człowieka? Na tym przecież polega cała idea design thinking i jej popularność. Ludzie zaczęli wierzyć, że odbiorcy są naprawdę ważni. A za tym idzie konieczność przemyślenia i przedefiniowania całej strategii biznesu, odejścia od myślenia w kategorii planów na 10 czy 15 lat, bo świat zmienia się tak szybko, że musimy działać natychmiast, tu i teraz.

Zanim zaczął Pan pracować jako designer, odnosił Pan wielkie sukcesy w sporcie. Był Pan wielokrotnym mistrzem Szwajcarii w biegach i dwukrotnym uczestnikiem Igrzysk Olimpijskich. Czy dostrzega Pan jakieś podobieństwa pomiędzy sportem a designem? Czy cechy tradycyjnie przypisywane sportowcom sprawdzają się także w karierze projektanta?

O tak, z pewnością jest to nauka przegrywania (śmiech). Mówiąc poważnie, sport z pewnością pomaga w uporządkowaniu i zarządzaniu własnym czasem i własnym życiem. Kiedy jesteś sportowcem, pierwsze, czego się uczysz, to fakt, że wygrywanie i przegrywanie to swego rodzaju gra. Nie jesteś w stanie odnosić samych sukcesów, to niewykonalne. Ale najważniejsze w życiu to wstawać po porażkach, nie poddawać się, ciągle pracować nad sobą aż poczujesz, że to co robisz, jest twoją pasją, że jesteś zwyczajnie dobry w tym, co robisz. To jest ten moment, kiedy czujesz, że kontrolujesz swoje życie. Nieważne nad czym pracujesz, właśnie takie myślenie pozwoli ci rozwijać się jako człowiekowi, także w dalszym życiu, poza sportem.

Właśnie to przytrafiło się mi. Jestem pewien, że moje sukcesy jako projektanta biorą się stąd, że się po prostu nie poddaję. Nawet jeśli odnoszę porażki, to wiem, że, mówiąc językiem sportu, piłka dalej jest w grze. W taki sposób staram się zarządzać swoją firmą, tak też staram się traktować współpracowników. To co cenię najbardziej, to zaangażowanie. Świat sportu dał mi umiejętności długofalowego planowania i świadomość, że aby osiągnąć zakładany cel, potrzebna jest codzienna praca nad sobą, tak jak w sporcie niezbędny jest trening. A kiedy przychodzi do dnia, w którym musisz pokazać, co umiesz, niezbędna jest pewność siebie i koncentracja. To właśnie moment, w którym wielu ludzi popełnia błąd – są zbyt zdenerwowani, niewystarczająco skoncentrowani i niepewni wiary w swoje umiejętności.

Cały wywiad można będzie przeczytać w wydaniu drukowanym Łazienki 2/2019. Na rynku w listopadzie 2019 r.!

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.