REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Pracy dla projektantów wzornictwa jest w Polsce bardzo dużo

  • Autor: Emilia Milowańska, Propertydesign.pl
  • 23 mar 2016 09:12
Pracy dla projektantów wzornictwa jest w Polsce bardzo dużo
Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

Projektowanie nie jest tanie, ale w czasach kiedy wszystko jest takie samo, dobre wzornictwo pomaga budować przewagę konkurencyjną. - Znam przykład, gdzie dobry projekt wzorniczy podniósł firmę z upadłości. Nie znam spółki, której nie wyszłoby na dobre wprowadzenie projektanta - mówi Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

REKLAMA

W jaki sposób firmy mogą konkurować dzięki wzornictwu?

Dziś bez wzornictwa nie da się konkurować. Liczą się dobrze zaprojektowane produkty, a także całe usługi. Dobrym przykładem jest IKEA. To rozpoznawalna marka, która oferuje świetny asortyment, dodatkowo obudowany usługą na wysokim poziomie. Wszystko jest tam dopracowane – meble, akcesoria dla domu i biura, całe ekspozycje, restauracja… To zasługa projektantów wzornictwa. Bez nich nie ma dobrej usługi.

Innym przykładem jest przemysł samochodowy. Czy dziś mógłby się rozwijać gdyby nie projektanci wzornictwa przemysłowego? Oni odpowiadają za bryłę samochodu. Za to jak czujemy się w jego wnętrzu. To w dużej mierze wpływa na decyzje zakupowe.

Ci, którzy mają pieniądze na zatrudnienie projektantów, osiągają sukces. Dziś sama technologia nie gwarantuje sukcesu. Wygrywa się dzięki projektom i wzornictwu.

Inwestycja we wzornictwo ma ogromny wpływ na wizerunek firmy. Dzięki dobremu produktowi można wypromować przedsiębiorstwo na nowo. Znam przykład, gdzie dobry projekt wzorniczy podniósł firmę z upadłości. Nie znam takiej, której wprowadzenie projektanta nie wyszłoby na dobre. To zawsze przynosi korzyści.

Dziś sprzedaje się emocje, a nie produkty. I tym się konkuruje. Dlaczego nie robimy tego u nas?

Czy polskie firmy nie przykładają się do wzornictwa?

Nie mają świadomości, że powinny to robić. Szczególnie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Byłoby o wiele łatwiej, gdyby mogli liczyć na wsparcie ze strony rządu.

Instytut Wzornictwa Przemysłowego, nawet pracując wspólnie z całym środowiskiem, bez systemowego wsparcia, nie zmieni tej sytuacji. Żeby docierać do głów przedsiębiorców potrzebna jest masowa akcja. IWP dało dobry przykład - przez półtora roku w trakcie warsztatów pokazywało przedsiębiorcom jak wygląda proces projektowy, z czym się wiąże, do czego prowadzi i jak wygląda projektowanie na miarę. Bo trzeba uświadamiać i edukować. Uczyliśmy przedsiębiorców, jak się przygotować do wprowadzenia projektanta wzornictwa przemysłowego do swojej firmy i jak zbudować własną markę.

Edukują przykłady – jak wzornictwo buduje innowacyjność, jak pobudza myślenie i w efekcie doprowadza do dobrego produktu. Przedsiębiorca musi zrozumieć, że inwestowane we wzornictwo to inwestowanie w przyszłość.

A zatem inwestowanie we wzornictwo może przynieść korzyści biznesowe…

Przedsiębiorcy, którzy tę drogę przeszli, mówią: gdyby nie projektanci wzornictwa, nie byłoby naszego sukcesu. Dobrym przykładem jest np. projekt wymiennika ciepła. Ktoś by pomyślał – gdzie tu jest wzornictwo? A jednak! Bo w projektowaniu nie chodzi tylko o wygląd.

Wymiennik ciepła to urządzenie przemysłowe. Ale zostało zaprojektowane na miarę potrzeb – wszystkie funkcje zostały tak dobrane, by konstruktor mógł narysować dobry rysunek techniczny, a w efekcie skonstruować bryłę, którą dałoby się dopasować do konkretnych potrzeb ludzi, a przy okazji, która byłaby bardziej estetyczna niż inne.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY