REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

×

Szukaj w serwisie

Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 20 sie 2014 15:10
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
fot. Malwina Łazęcka i Rafał Maliński, architekci ze Studium pracownia architektury
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta
Projektowanie przestrzeni akustycznej to zadanie dla każdego architekta

Jak projektuje się przestrzeń akustyczną? Skrajnymi przypadkami jest sala audytoryjna lub sala ćwiczeń muzycznych, a innym przestrzeń pływalni. - To jest jedna z takich dziedzin z którą każdy architekt powinien się zmierzyć - mówi Rafał Maliński, architekt ze Studium pracownia architektury.

REKLAMA

Architektka Malwina Łazęcka zauważa, że jeśli projekt jest wymagający pod względem akustycznym jest konieczność ścisłej współpracy z akustykiem. - On wykonuje obliczenia na podstawie modeli 3D i specjalistycznego oprogramowania oraz przekazuje wytyczne, wymagania odnośnie materiałów wykończeniowych i ich właściwości akustycznych - zwraca uwagę.

Rafał Maliński dodaje, że obowiązują pewne zasady projektowania wnętrz o określonej funkcji. - Inne warunki trzeba spełnić dla pomieszczeń z nagłośnieniem, a inne dla dźwięków pochodzących bezpośrednio z instrumentów - podkreśla.

Kształtowanie powierzchni odbijających i pochłaniające jest efektem współpracy akustyka i architekta. - Akustyk formułuje zasady, przekazuje je architektowi, który uwzględnia je w koncepcji. Później projekt sprawdzany jest obliczeniami, modelami akustycznymi itp. Wprowadzane są modyfikacje i udoskonalenia - wspomina architekt. Jak zauważa Rafał Maliński wymaga to czasu, pracy i zaangażowania.

Jeśli na basenie jest głośno, tzn. że przestrzeń w tym miejscu nie została dobrze zaprojektowana pod względem akustycznym? - Hale basenowe są szczególnie narażone na hałas z uwagi na duże tafle wody i bardzo powszechne poszycie z blachy, które potęgują powstawanie efektu odbicia fal dźwiękowych - zwraca uwagę Malwina Łazęcka. Ratunkiem jest stosowanie materiałów wygłuszających. - W naszym projekcie basenu „Wodna Nuta” w Opolu zaproponowaliśmy wodoodporne sufity akustyczne, które ograniczyły powstawanie pogłosu, wytłumiły dźwięk - wspomina. Na rynku dostępne są dedykowane produkty odporne na agresywne, wilgotne środowisko, zaprojektowane z myślą o basenach.

- Architekci są bardziej wrażliwi na to co widzą, niż na to co słyszą - zaznacza Malwina Łazęcka. Jak zauważa jest to związane z tym, że częściej projektują obiekty, które są oceniane pod kątem wizualnym. - Łatwiej docenić pięknie rozświetlone wnętrze, ciekawe kolory, materiały, rytmy na elewacji, przejrzysty układ komunikacyjny niż akustykę. Te „wzrokowe efekty” są zdecydowanie bardziej kontrolowane przez architektów - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY