REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Przestrzenie publiczne w Polsce? Czeka nas raczej ewolucja niż rewolucja

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 02 lip 2019 13:00
Przestrzenie publiczne w Polsce? Czeka nas raczej ewolucja niż rewolucja
Bogusław Hajda, główny specjalista w Biurze ds. Planowania Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, fot. PTWP

Ławka, siedzisko, lampa, kosz, fontanna, rzeźba miejska to elementy miejskiego krajobrazu, od których jakości zależy nie tylko komfort, ale również estetyczne doznania użytkownika przestrzeni. Dobrze zaprojektowane i wyposażone przestrzenie są jednym z czynników poprawiających atrakcyjność miasta, co nie jest bez znaczenie w dobie konkurencji miast o mieszkańca - mówi Bogusław Hajda, główny specjalista w Biurze ds. Planowania Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

REKLAMA

Czego potrzebują mieszkańcy w kontekście przestrzeni publicznych? Kiedy zaczęli odczuwać, że miasto to nie tylko budynki i parkingi, a także tereny między nimi, tj. parki, place, woonerfy?

Potrzeby mieszkańców związane  z przestrzeniami publicznymi są tak różne, jak różnią się pomiędzy sobą grupy mieszkańców oraz funkcje tych przestrzeni. Inne role pełnią np. plac przed reprezentacyjnym budynkiem teatru i kameralny plac wewnątrz zabudowy kwartałowej. A obydwa to jednak place. Ich różne role w przestrzeni miasta powodują różne formy i sposoby zagospodarowania oraz przyciągają różne grupy użytkowników. Generalnie trudnym czy wręcz nieroztropnym byłoby mieć wobec nich takie same oczekiwania. Ale nie powinno to zwalniać projektantów i inwestorów od zadbania o to, aby te przestrzenie zawierały elementy sprzyjające integracji różnych użytkowników a przeciwdziałały wykluczeniom i segregacji.

Miasto to zarówno budynki i parkingi, jak i place, parki i woonerfy. Ale miasto to przede wszystkim mieszkańcy oraz ich potrzeby. A te ostatnie ewoluują np. w miarę zmian społecznych, gospodarczych czy politycznych. Inne są dzisiaj i inne były 50 lat temu. Inne są również możliwości ich realizacji. I to ma wpływ na intensywność uwagi kierującej się w stronę wysokiej jakości przestrzeni publicznych. Nie bez znaczenia jest tu również pewna otwartość na budowanie relacji międzyludzkich, czemu sprzyja wspólne spędzanie czasu w sprzyjających temu przestrzeniach publicznych

Na jakim etapie jest Polska w tym kontekście? Czy władze i inwestorzy Pana zdaniem zaczynają dbać o przestrzenie publiczne?

Polska jest w tym kontekście na takim etapie, na jakim są potrzeby Polaków związane ze wspólnym spędzaniem czasu różnych grup społecznych w tej samej przestrzeni. A więc w fazie początkowej. Według badań publikowanych przez Eurostat mamy relatywnie niski poziom akceptowania odmienności oraz niski poziom zaufania do siebie nawzajem. Trudno nas również nazwać społeczeństwem obywatelskim, biorąc pod uwagę np. frekwencję w wyborach różnego rodzaju. Sytuacja powoli zmienia się na lepsze, ale to będzie proces długotrwały, raczej ewolucja a nie rewolucja. Te procesy ewolucji potrzeb i zachowań są coraz częściej wspomagane i stymulowane przez samorządy i inwestorów, którzy przykładają coraz większą wagę do jakości realizowanych przestrzeni publicznych.

Czy faktycznie rzeźba miejska, ciekawe siedzisko, neon mogą poprawić samopoczucie mieszkańców i sprawić, że zaczynają bardziej lubić miasto? Czy tego typu inwestycje zaczynają być ważniejsze niż więcej miejsc parkingowych albo termomodernizacja? Czy zieleń i estetyka zaczynają mieć znaczenie?                                     



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.