REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Restauracje i bary fast food – czas na zmianę!

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 14 lut 2019 13:00
Restauracje i bary fast food – czas na zmianę!
Magdalena Gazur, projektantka Manufaktury w Bolesławcu

- Branża projektująca produkty związane z naszym codziennym spożywaniem posiłków i elementami wokół naszego stołu działa bez zarzutu. Przecież nikt z nas na co dzień nie używa plastikowych talerzy i sztućców. Problemem są miejsca do spożywania posiłków zbiorowych: restauracje, bary typu fast food, imprezy plenerowe. Tutaj design w swojej masowości nie odgrywa żadnej roli - mówi Magdalena Gazur, projektantka Manufaktury w Bolesławcu.

REKLAMA

Z każdym krokiem, nawet najmniejszym, stajemy się coraz bardziej świadomi tego, jakie szkody przynosimy naturalnemu środowisku w wyniku nadmiernej konsumpcji. Jak decyzja komisji europejskiej o wycofaniu plastikowych produktów wpłynie na projektowanie i rynek designu? Jakie procesy zaobserwujemy?

Magdalena Gazur: Te procesy w dobrych i świadomych studiach projektowych już się rozpoczęły. Mamy modę na ekologię i rękodzieło. Wraca chęć wykorzystywania w produkcji materiałów naturalnych i przyjaznych środowisku. Jeżeli mówimy o branży związanej z naszym codziennym spożywaniem posiłków i elementami wokół naszego stołu - przecież nikt z nas na co dzień nie używa plastikowych talerzy i sztućców! A to właśnie do naszych domów trafiają zaprojektowane przedmioty.

Problemem są miejsca do posiłków zbiorowych: restauracje, fast foody, imprezy plenerowe. Tutaj design w swojej masowości nie odgrywa żadnej roli. Ludzie potrzebują „czegokolwiek” żeby położyć na tym jedzenie. Trzeba uświadamiać nie tylko samych użytkowników ale przede wszystkim producentów i właścicieli dużych sieci gastronomicznych.

Czy designerów czeka rewolucja?

Spora część projektantów doskonale zdawała sobie sprawę jeszcze przed zmianą przepisów, że projektowanie w oparciu o materiały nieprzetwarzane nie ma przyszłości i po prostu nie wpisuje się w zasady świadomego projektowania. Dlatego nie sądzę, żebyśmy mówili o wielkich wyzwaniach. Możemy oczywiście myśleć o zastosowaniu nowych środków jednak rynek oparty o plastikowe sztućce czy talerze nie potrzebował w swoim kręgu projektantów. Ciekawy może być aspekt współpracy projektantów z osobami pracującymi naukowo nad nowymi rozwiązaniami technologicznym z przetwarzaniem materiałów naturalnych.

Jak tego typu obostrzenia mogą wpłynąć na projektowanie ceramiki?

Oczywiście producenci ceramiki bardzo liczyliby na większą sprzedaż produktów zastępujących nieekologiczne i nieestetyczne plastikowe wyroby jednak nie szukałabym tutaj żadnego rodzaju rewolucji.

Świadomi użytkownicy od dawna stosują wyroby ceramiczne w swoich mieszkaniach. Bolesławiecka ceramika w nowej odsłonie ma swoich zwolenników i ludzi związanych z estetycznym odbieraniem przedmiotów.

Myślę że użytkownicy plastikowych wyrobów to przede wszystkim bywalcy szybkich barów obsługi czy imprez plenerowych. Nie sądzę aby w większości tych miejsc zaczęto stosować ceramikę...

Coraz popularniejsza jest również tzw. ekonomia współdzielenia – chcemy kupować mniej, a bardziej świadomie, zależy nam na produktach trwałych i na lata, coraz częściej decydujemy się na sprawdzony produkt z „drugiej ręki”. Jak zatem projektować, aby wytworzony produkt był zarazem użytkowy, designerski i na lata?



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.