REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Robert Majkut: Współczesne produkty są bardziej inteligentne i "samodzielne"

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 13 kwi 2017 12:28
Robert Majkut: Współczesne produkty są bardziej inteligentne i "samodzielne"
Robert Majkut CEO| Head of design Robert Majkut Design fot. mat. prasowe

Wzornictwo produktów, tak jak design w ogóle, podlega współcześnie bardzo szybkiej, stylistycznej przemianie. Konwencje i mody, oparte o ewolucje cywilizacyjną starają się być w zgodzie, a nawet wyprzedzać postęp technologiczny i naukowy. Projektowanie produktu jako manifestacja praktycznego zastosowania nowych wynalazków i technologii stara się zazwyczaj podkreślać jej wiodące, rewolucyjne cechy i własności użytkowe. Postęp ten wydaje się ostatnio bardzo przyspieszać, a czas pomiędzy istotnymi zmianami w technologii zwłaszcza w elektronice użytkowej wydaje się być mierzony tygodniami - twierdzi Robert Majkut CEO| Head of design Robert Majkut Design.

REKLAMA

Jeśli spojrzymy na rozkwit technologii telewizyjnej, na zmiany, jakim podlegał odbiornik telewizyjny, widać to przyspieszenie bardzo wyraźnie. - Pierwsze telewizory z lat 30-tych miały czarno-biały obraz z 30 linii. Ewolucja do kolorowego monitora, choć nadal kineskopowego, zajęła prawie 40 lat. Zmiana ekranu CRT na plazmowy, płaski wyświetlacz już tylko 20, a przejście z plazmy na LED, potem na OLED już tylko kilka lat. Aż trudno uwierzyć, że podwaliny wszystkich tych technologii sięgają XIX wieku - zauważa Majkut.

Współczesne produkty stają się przy tym coraz bardziej inteligentne i „samodzielne”. - Rozbudowane funkcje analizujące nasze preferencje, przyzwyczajenia czy nawyki sprawiają, że coraz większa ilość funkcji i możliwości jest pakietowana i coraz częściej zarządzamy całymi grupami spersonalizowanych, dostosowanych „trybów’ czy „sytuacji”. Coraz większe zaawansowanie technologiczne urządzeń z ich coraz większymi możliwościami paradoksalnie skutkuje coraz bardziej spokojnym i minimalistycznym designem. Znikają guziki, przyciski, włączniki i cały szereg elementów sterujących, sprawiając że mamy do czynienia z przedmiotami niemalże pozbawionymi fizycznego interfejsu. Urządzenia wyłączone jawią się jako minimalistyczne, proste formy bez wyraźnych cech funkcjonalnych. Dopiero obudzone, ujawniają swoje możliwości, złożoność i wielopoziomowość – tak jak najnowsze telewizory LG Oled. W połączeniu z miniaturyzacją elementów składowych mamy tu do czynienia z ucieczką od fizyczności rzeczy - podkreśla designer i dodaje, że elektronika zaczyna znikać.

Zdaniem Majkuta, miniaturyzacja i „nieobecność” w fizycznym, zauważalnym wymiarze staje się wyznacznikiem zaawansowania i działania „w tle”. - Dochodzimy do istoty tych technologicznych usług, funkcji i możliwości, które nam oferują, bez konieczności ich pozafunkcjonalnego, fizycznego doświadczania. Tendencje te przenoszą się na wiele aspektów współczesnego designu. Minimalistyczne w formie meble, które dobrze znamy od wielu lat stają się, choć wydawało się to niemożliwe, jeszcze bardziej efemeryczne, delikatne, prawie nieistniejące. Coraz cieńsze, sztywne materiały, coraz delikatniejsze konstrukcje, coraz smuklejsze nóżki, podpory i zawieszki; wypełnienia lekkie i transparentne, dyskretne oświetlenie, niemal lewitujące w powietrzu - rzeczy chcą zabierać mniej miejsca, zużywać mniej materiału, stawać się ważne i zauważalne tylko wtedy, gdy są używane i potrzebne. Przy tym coraz więcej urządzeń i przedmiotów łączy w sobie wiele, nowych funkcji. Stoliki ładują telefony, piekarniki wyświetlają obrazy, lodówki łączą się z Internetem, telewizory staja się ośrodkiem komunikacji i sterownia - zauważa.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.