REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Skanska: Potrzebujemy miast dla pieszych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 27 sty 2017 14:50
Skanska: Potrzebujemy miast dla pieszych
Joanna Ejsmont, koordynator ds. zrównoważonego rozwoju w Skanska Property Poland fot. Skanska
Skanska: Potrzebujemy miast dla pieszych
Skanska: Potrzebujemy miast dla pieszych
Skanska: Potrzebujemy miast dla pieszych
Skanska: Potrzebujemy miast dla pieszych

Pierwszy komercyjny budynek biurowy w Polsce, Atrium 2, otrzymał właśnie certyfikat „Obiekt bez barier”. Jego twórcy zadali sobie trud, żeby zbadać czy z budynku i jego okolic będą mogli bez przeszkód korzystać rodzice małych dzieci, ludzie z niepełnosprawnościami ruchu, słuchu czy wzroku, osoby starsze i ci, którzy nie mówią po polsku. Jak się okazuje, w miejskiej dżungli przejście z punktu A do B to nie dla wszystkich taka prosta sprawa.

REKLAMA

- Wydaje się, że „osoby ze szczególnymi potrzebami” to tylko wąska grupa, do której trzeba dostosować miejską przestrzeń. Nic bardziej mylnego. Już osiemnaście lat temu w Wiedniu władze zapytały kobiety i mężczyzn o to, jak i dlaczego korzystają z miejskiej komunikacji. Odpowiedzi kobiet były dużo bardziej złożone niż męskie. Okazało się, że mężczyźni planowali dzień inaczej: przemieszczali się po mieście głównie podróżując do i z pracy. Kobiety korzystały z przestrzeni miasta w bardzo różnorodnych celach, załatwiając między innymi mnóstwo spraw związanych z życiem rodzinnym na piechotę. Na podstawie tego badania władze podjęły decyzję, żeby m.in. poszerzyć chodniki, zainstalować podjazdy dla wózków w głównych ciągach komunikacyjnych czy dodatkowe oświetlenie, żeby kobiety czuły się bezpieczniej. W efekcie powstała długoletnia strategia kształtowania przestrzeni miejskiej, która w 2008 roku została włączona do katalogu najlepszych praktyk przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich. Przykład Wiednia, gdzie grupy zdywersyfikowano tylko pod względem płci, pokazuje, jak bardzo przy planowaniu przestrzeni miejskiej powinniśmy wyjść od badania potrzeb - mówi Joanna Ejsmont, koordynator ds. zrównoważonego rozwoju w Skanska Property Poland.

- W Polsce w latach 90. skupialiśmy się na innych fundamentalnych kwestiach. Teraz nadszedł dobry czas na uważne przyjrzenie się naszym miastom. Inkubatorem nowego podejścia do budowania dostępnego jest warszawska Wola. W 2016 roku Fundacja na Miejscu i Fundacja Integracja, we współpracy z deweloperem Atrium 2 – firmą Skanska oraz władzami dzielnicy, porozmawiały z mieszkańcami i sprawdziły jakość oraz dostępność m.in. przejść dla pieszych, chodników czy krawężników. Badanie wiedeńskie od warszawskiego dzieli niemal 20 lat, a wyniki z Warszawy były podobne - ludzie wciąż potrzebują miasta, po którym łatwo będzie się poruszać pieszo i które będzie bezpieczne. Powstała tu jednak pewna nowa praktyka współpracy na linii publicznej, NGO i prywatnej. Raport z badania posłuży do przekształcenia najbardziej „newralgicznych” punktów dzielnicy – wnioski trafiły już do budżetu partycypacyjnego. Z drugiej strony wykorzysta go Skanska - do stworzenia nowej, dostępnej przestrzeni miejskiej w ramach budowanej na Woli inwestycji Spark. Widać więc jak na dłoni, że wspólny interes połączył obie strony i dzięki tej współpracy możemy osiągnąć pełen sukces w budowaniu dostępnych miast. Wypracowane rozwiązania mogą posłużyć jako dobry zalążek nowego standardu „walkable” i „bikeable city”, na który składają się przestrzenie publiczne i funkcjonalne budynki.

Czy miasta przyszłości będą bezosobowymi zbiorowiskami ludzi, którzy na zakupy wysyłają hologramy? - Oby nie. Jak wskazuje Placemaking Summit Report 2016, miasto jutra będzie holistycznym, żywym tworem, którego funkcje życiowe będą monitorowane przez big data. Marki będą przekazywały swoje dane do miejskich systemów analitycznych, żeby wspierać władze w efektywnym zarządzaniu energią, logistyką i zasobami. Niezmienną częścią tego żywego organizmu będą jednak ludzie potrzebujący przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Najwyższy czas, żeby świadomie zacząć ją kształtować - podsumowuje Joanna Ejsmont.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY