REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Sonda: Rok 2014 w polskiej architekturze ocenia Marek Witaszewski

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 27 mar 2015 09:26
Sonda: Rok 2014 w polskiej architekturze ocenia Marek Witaszewski
Marek Witaszewski, fot. zelaznastudio

Redakcja Propertydesign.pl przeprowadziła sondę wśród architektów podsumowującą rok 2014. Jaki był to czas dla polskiej architektury? Dziś prezentujemy wypowiedź Marka Witaszewskiego z Otomi Store Design Lab.

REKLAMA

Czy rok 2014 był dobrym czasem dla polskiej architektury?

Myślę, że rok 2014 był rokiem przeciętnym. Polska architektura nie może ciągle powrócić do lat dynamicznego rozwoju sprzed 2008 roku, widać było jednak drobne sygnały ożywienia. Obiektów powstaje mniej, ale ich średni poziom jest wyższy niż przed kilku laty. Na niewielkim rynku rośnie konkurencja i specjalizacja, co na pewno sprzyja dalszej profesjonalizacji zawodu. Z drugiej strony utrudnia ją nieustająca presja na cenę. Z moich obserwacji wynika, że coraz więcej inwestorów organizuje przetargi, w których głównym kryterium jest cena. Jakie są tego skutki pokazało wiele publicznych inwestycji. Niestety, coraz więcej przedsiębiorców kieruje się wyłącznie krótkofalowym efektem finansowym i nie jest zainteresowana budową trwałych wartości. Pozytywnym trendem w tym kontekście jest coraz większe związanie polskiego rynku z rynkiem światowym, a szczególnie europejskim. Panuje tam w moim odczuciu większy szacunek dla pracy intelektualnej i częściej liczy się jakość niż tylko cena. W tym kierunku powoli zmierza też rynek polski.

Jaki projekt z 2014 r. zasługują na miano projektu roku i dlaczego?

Moim ulubionym budynkiem roku 2014 jest Służewski Dom Kultury. Za skromne i proste, a przy tym oryginalne i przemyślane rozwiązania. Oraz za pozytywny wkład w krajobraz społeczny Warszawy. Drugi obiekt, który bym wyróżnił, to Muzeum Żydów Polskich. Sam budynek co prawda formalnie otworzył się w 2013 roku, jednak jego główna część, czyli wystawa stała, została ukończona w zeszłym roku. Uważam, że znakomity przykład współgrania architektury i wnętrz oraz obiekt muzealny światowego formatu. Pokazuje też, w którym kierunku idą wnętrza, architektura, a właściwie cała kultura - doświadczenia. To jest muzeum, w którym niewiele jest eksponatów typowo muzealnych. Ważniejsza jest historia, narracja, emocje i doświadczenie osobiste. Podobne trendy obserwujemy w naszej codziennej działalności - projektowania sklepów.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.