REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 17 sie 2018 10:08
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Belgijski artysta Stefaan De Croock, fot. mat. pras.
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale
Stefaan De Croock. Artysta-zbieracz, który z drewna czaruje... murale

Działający pod pseudonimem Strook belgijski artysta Stefaan De Croock to międzynarodowa gwiazda murali. To, co wyróżnia go od konkurencji, to sposób ich wykonywania oraz materiał, z jakiego korzysta. Strook mianowicie własnoręcznie zbiera zużyte drewno wokół budynku, na którym ma powstać jego dzieło i łączy je w geometryczne wzory tworząc swego rodzaju kolaż. Wszystko po to, aby opowiedzieć wyjątkową historię miejsca.

REKLAMA

Jest Pan znany z wykonywania nietypowych drewnianych murali – geometrycznych form łączących się w ludzki kształt. Skąd pomysł na tego typu twórczość, taką formę?

Stefaan De Croock: Od kiedy pamiętam fascynował mnie rysunek, to zdecydowanie moja druga natura. Wszystko zaczęło się od małych czarno-białych rysunków piórem na kawałkach papieru. Później dodałem trochę koloru, a następnie ewoluowałem w poszukiwaniu idealnej linii. Właśnie dlatego uwielbiam pracować z różnymi materiałami. Dla mnie jest wyzwaniem eksperymentować i wypróbowywać nowe materiały. Piękno tekstur znalezionych kawałków starego drewna spowodowało, że to na nie zwróciłem swoją uwagę. Na początku odmalowywałem obrazy na patynowanym drewnie. Ale później pomyślałem, że lepiej będzie użyć drewna jako medium.

To naprawdę fascynujące - poszukiwanie drewna, docinanie i tworzenie elementów oraz umieszczanie ich i budowanie jest zawsze czymś co najmniej emocjonującym. Lubię pracować ze starą patyną porzuconego drewna. To jest jak ślad czasu, ponieważ każdy kawałek ma swoją własną historię i łączy się w nowej kompozycji, a następnie ponownie tworzy inną historię.

Kiedy pracowałem nad moimi pierwszymi dziełami otrzymałem dużo pomocy od mojego ojca, wiele się nauczyłem! To było interesujące i otwierające oczy połączenie jego wiedzy z moją artystyczną ideą. Ojciec od zawsze miał ogromną kolekcję narzędzi, z którymi często eksperymentowaliśmy. To po naszych wspólnych pracach zdecydowałem się kupić swoje pierwsze narzędzia, a teraz mam już własną pracownię.

Czy materiały, z których Pan korzysta, muszą mieć jakiś związek z miejscem? W przypadku gdańskiej stoczni tak było.

Jeśli tworzę instalację w mieście lub w określonym miejscu, uwielbiam pracować z materiałami z tego obszaru. Lubię gromadzić stare historie, aby stworzyć nową narrację. Czas jest zawsze kluczową częścią mojej pracy. Każdy kawałek drewna opowiada własną historię. Patynowane materiały są subtelną metaforą blizn i historii, każdego człowieka. W przypadku projektu w Gdańsku byłem naprawdę podekscytowany, że mogłem pracować z materiałami zebranymi na Stoczni. Każdy fragment tego drewna był cichym świadkiem imponującej historii tego miejsca! Nigdy nie poddaje drewna zbędnej obróbce czy barwieniu, ponieważ zawsze chcę go użyć dokładnie tak, jak go znalazłem. Można stwierdzić, że to Stocznia określiła kolor kompozycji.

Jaki jest proces tworzenia tego typu instalacji?

Zawsze zaczyna się od rysunku kompozycji. Pracuję nad nim naprawdę długo, aby uzyskać właściwą kompozycję i ekspresję. Następnie zaczynam szukać i zbierać drewno na miejscu. Następnie materiał zostaje starannie oczyszczony, poddany obróbce i przycięty w odpowiednią formę. Wreszcie dzieło zostaje złożone i zamontowane w miejscu docelowym.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.